KUTYAUTÁNZÓ 
        [MN 57.]
      Így hallottam. 
      Egy alkalommal a  Magasztos Kólija-földön tartózkodott. Kólija-földön van egy Haliddavaszana  nevű város. Itt a tehénutánzó kólija Punna és a kutyautánzó Szénija meztelen  szerzetes felkereste a Magasztost. Odaérve, a tehénutánzó Punna köszöntötte a  Magasztost, és leült előtte. A kutyautánzó Szénija meztelen szerzetes viszont  üdvözletet váltott a Magasztossal, és illendő üdvözlőszavak után kutya módjára  összegubbaszkodott, és leheveredett előtte. Előtte ülve, a tehénutánzó kólija  Punna így szólt a Magasztoshoz: 
      - Uram, ez a Szénija, a  kutyautánzó meztelen szerzetes nehéz fogadalmat teljesít, földre dobott  ételmaradékkal táplálkozik. Kutyautánzó fogadalmát régóta folytatja, régóta  végzi. Halála után mi vár rá, hova kerül? 
      - Állj meg, Punna, hagyd  ezt, ne kérdezz! 
      Ám a tehénutánzó kólija  Punna másodszor is (~ harmadszor is) így szólt a Magasztoshoz: 
      - Uram, ez a Szénija, a  kutyautánzó meztelen szerzetes, nehéz fogadalmat teljesít, földre dobott  ételmaradékkal táplálkozik. Kutyautánzó fogadalmát régóta folytatja, régóta  végzi. Halála után mi vár rá, hová kerül? 
      - Látom, Punna, hiába  mondom: “Állj meg, Punna, hagyd ezt, ne kérdezz!” Nos, felvilágosítalak.  Előfordul, Punna, hogy valaki kutyafogadalmat teljesít folyamatosan és  tökéletesen, kutyaerkölcsöket vesz fel folyamatosan és tökéletesen, kutya  módjára gondolkozik folyamatosan és tökéletesen, kutya módjára viselkedik folyamatosan  és tökéletesen. Teste pusztulása után, halála után kutyák között születik újjá.  Ha pedig így gondolkozik: “Ennek az erényemnek, ennek a fogadalmamnak, ennek  az önsanyargatásomnak, ennek az önmegtartóztatásomnak jutalmául isten leszek  vagy egy isten kísérője leszek”, akkor helytelenül gondolkozik. Helytelen  gondolkozása miatt két út közül az egyiket jövendölöm neki: vagy pokolba, vagy  állat méhébe kerül. Így tehát, Punna, ha sikerül teljesítenie kutyafogadalmát,  kutyák közé kerül, ha nem sikerül, pokolra jut. 
      E szavak hallatára  Szénija, a kutyautánzó meztelen szerzetes, felzokogott, és könnyekre fakadt.  Ekkor a Magasztos így szólt a tehénutánzó kólija Punnához: 
      - Látod, Punna, hiába  mondtam: “Állj meg, Punna, hagyd ezt, ne kérdezz!” 
      - Uram, nem azért sírok  [szólt Szénija], mert a Magasztos ezt mondta rólam, hanem mert ezt a  kutyautánzó fogadalmat régóta folytatom, régóta végzem. Uram, ez a tehénutánzó  kólija Punna tehénutánzó fogadalmát régóta folytatja, régóta végzi. Halála után  mi vár rá, hová kerül? 
      - Állj meg, Szénija,  hagyd ezt, ne kérdezz! 
      Ám Szénija, a  kutyautánzó meztelen szerzetes, másodszor is (~ harmadszor is) így szólt a  Magasztoshoz: 
      - Uram, ez a tehénutánzó  kólija Punna tehénutánzó fogadalmát régóta folytatja, régóta végzi. Halála után  mi vár rá, hová kerül? 
      - Látom, Szénija, hiába  mondom: “Állj meg, Szénija, hagyd ezt, ne kérdezz!” Nos, felvilágosítalak.  Előfordul, Szénija, hogy valaki tehénfogadalmat teljesít folyamatosan és  tökéletesen, tehénerkölcsöket vesz fel folyamatosan és tökéletesen, tehén  módjára gondolkozik folyamatosan és tökéletesen, tehén módjára viselkedik  folyamatosan és tökéletesen. Teste pusztulása után, halála után tehenek között  születik újjá [stb.]. Ha sikerül teljesítenie tehénfogadalmát, tehenek  közé kerül, ha nem sikerül, pokolra jut. 
      E szavak hallatára a  tehénutánzó kólija Punna felzokogott, és könnyekre fakadt. Ekkor a Magasztos  így szólt Szénijához, a kutyautánzó meztelen szerzeteshez: 
      - Látod, Szénija, hiába  mondtam: “Állj meg, Szénija, hagyd ezt, ne kérdezz!” 
      - Uram, nem azért sírok  [szólt Punna], mert a Magasztos ezt mondta rólam, hanem mert ezt  a tehénutánzó fogadalmat régóta folytatom, régóta végzem. Most bizalommal  fordulok a Magasztoshoz: a Magasztos ki tudja fejteni a Tant úgy, hogy  felhagyjak ezzel a tehénfogadalommal, és Szénija, a kutyautánzó meztelen  szerzetes, felhagyjon ezzel a kutyafogadalommal. 
      - Nos, Punna, hallgasd  meg, fontold meg jól; elmondom. 
      - Úgy lesz, uram -  ígérte a Magasztosnak a tehénutánzó kólija Punna. 
      - Punna,  négyféle cselekvést ismertem fel, éltem át és tanítok. Mi ez a négy? Van fekete  cselekvés, fekete következménnyel. Van fehér cselekvés, fehér következménnyel.  Van fekete-fehér cselekvés, fekete-fehér következménnyel. Van sem fekete, sem  fehér cselekvés, fekete és fehér következmény nélkül, a tettek megsemmisítését  eredményező cselekvés. 
      Milyen a fekete  következménnyel járó, fekete cselekvés? Előfordul, hogy valaki rossz testi  adottságokat halmoz fel magának a jövőre vonatkozólag, rossz beszédbeli  adottságokat halmoz fel magának a jövőre vonatkozólag, rossz gondolkozási  adottságokat halmoz fel magának a jövőre vonatkozólag. Miután rossz testi  adottságokat halmozott fel magának, rossz beszédbeli adottságokat halmozott fel  magának, rossz gondolkozási adottságokat halmozott fel magának, rossz világban  születik új létre. Miután rossz világban született új létre, ott rossz  benyomások érik. A rossz benyomások érintése rossz érzést kelt benne, rendkívül  fájdalmasat, mintha pokolbeli lények között volna. Tehát minden lény újjászületése  előző léte alapján történik: amit cselekszik, annak megfelelően születik újjá,  és újjászületése után annak megfelelő benyomások érik. Ezért mondom, Punna: az  élőlények saját tetteik örökösei. - Ezt nevezik fekete következménnyel járó,  fekete cselekvésnek. 
      Milyen a fehér  következménnyel járó, fehér cselekvés? Előfordul, hogy valaki jó testi  adottságokat halmoz fel magának a jövőre vonatkozólag, jó beszédbeli  adottságokat halmoz fel magának a jövőre vonatkozólag, jó gondolkozási  adottságokat halmoz fel magának a jövőre vonatkozólag. Miután jó testi  adottságokat halmozott fel magának, jó beszédbeli adottságokat halmozott fel  magának, jó gondolkozási adottságokat halmozott fel magának, jó világban  születik új létre. Miután jó világban született új létre, ott jó benyomások  érik. A jó benyomások érintése jó érzést kelt benne, rendkívül kellemeset,  mintha fényistenek között volna. Tehát minden lény újjászületése előző léte  alapján történik: amit cselekszik, annak megfelelően születik újjá, és újjászületése  után annak megfelelő benyomások érik. Ezért mondom, Punna: az élőlények saját  tetteik örökösei. - Ezt nevezik fehér következménnyel járó, fehér cselekvésnek. 
      Milyen a fekete-fehér  következménnyel járó, fekete-fehér cselekvés? Előfordul, hogy valaki rossz  testi adottságokat is, jó testi adottságokat is felhalmoz magának a jövőre  vonatkozólag, rossz beszédbeli adottságokat is, jó beszédbeli adottságokat is  felhalmoz magának a jövőre vonatkozólag, rossz gondolkozási adottságokat is, jó  gondolkozási adottságokat is felhalmoz magának a jövőre vonatkozólag. Miután  rossz testi adottságokat is, jó testi adottságokat is felhalmozott magának,  rossz beszédbeli adottságokat is, jó beszédbeli adottságokat is felhalmozott  magának, rossz gondolkozási adottságokat is, jó gondolkozási adottságokat is  felhalmozott magának, olyan világban születik új létre, amely rossz is, jó  is. Miután olyan világban született új létre, amely rossz is, jó is, ott rossz  benyomások is, jó benyomások is érik. A rossz és jó benyomások érintése rossz  érzést is, jó érzést is kelt benne, vegyesen fájdalmasat és kellemeset, mintha  emberek és hol istenek, hol pokolbeli lények között volna. Tehát minden lény  újjászületése előző léte alapján történik: amit cselekszik, annak megfelelően  születik újjá, és újjászületése után annak megfelelő benyomások érik. Ezért  mondom, Punna: az élőlények saját tetteik örökösei. - Ezt nevezik fekete-fehér  következménnyel járó, fekete-fehér cselekvésnek. 
      Milyen a fekete és fehér  következmény nélküli, sem fekete, sem fehér cselekvés, a tettek megsemmisítését  eredményező cselekvés? Eltökéltség a fekete következménnyel járó, fekete  cselekvésről való lemondásra, eltökéltség a fehér következménnyel járó, fehér  cselekvésről való lemondásra, eltökéltség a fekete-fehér következménnyel járó,  fekete-fehér cselekvésről való lemondásra - ezt nevezik fekete és fehér  következmény nélküli, sem fekete, sem fehér cselekvésnek, a tettek  megsemmisítését eredményező cselekvésnek. Ezt a négyféle cselekvést ismertem  fel, éltem át, és tanítom, Punna. 
      E szavak utána a  tehénutánzó kólija Punna így szólt a Magasztoshoz: 
      - Pompás, uram! Pompás,  uram! [...] Fogadjon el a Magasztos a mai naptól életem végéig világi  tisztelőjéül, aki hozzá folyamodik oltalomért! 
      Szénija viszont, a  kutyautánzó meztelen szerzetes, így szólt a Magasztoshoz: 
      - Pompás, uram! Pompás,  uram! [...] Szeretnék a Magasztostól felvételt nyerni a rendbe, szeretnék  felavatást nyerni. 
      - Szénija, ha valaki  előzőleg más tantételeket vallott, és most ebbe a szerzetesrendbe kéri felvételét,  kéri felavatását, először négy hónapot kell közöttünk töltenie. Négy hónap  elteltével szilárd gondolkozású szerzetesek felveszik és felavatják  szerzetesnek. Ám ez olykor másképpen is történhet. 
      - Uram, ha  annak, aki előzőleg más tantételeket vallott, és most ebbe a szerzetesrendbe  kéri felvételét, kéri felavatását, először négy hónapot kell eltöltenie, és  négy hónap elteltével szilárd gondolkozású szerzetesek felveszik és felavatják  szerzetesnek, akkor én először négy évet fogok itt eltölteni; négy év  elteltével vegyenek fel és avassanak fel szerzetesnek a szilárd gondolkozású  szerzetesek! 
      Szénija, a kutyautánzó  meztelen szerzetes, a Magasztos színe előtt nyerte el a felvételt, a Magasztos  színe előtt nyerte el a felavatást. Ezután a tiszteletreméltó Szénija, nem  sokkal felavatása után, elvonultan, magányban, buzgón, ernyedetlenül,  eltökélten élve életét, hamarosan magától felismerte, átélte, elérte már ebben  az életben az önmegtartóztatás legfőbb célját, amelynek kedvéért tisztes  családok sarjai otthonukból az otthontalanságba távoznak. Megértette: legyőzte  a születést, megvalósította a megtartóztatást, befejezte cselekvését, többé nem  kell e világra születnie. Így a tiszteletreméltó Szénija is a szentek sorába  került.  |