DZSÍVAKA 
        [MN 55.]
      Így  hallottam. 
      Egy alkalommal a  Magasztos Rádzsagahában, Dzsívaka gyermekorvos mangóligetében tartózkodott.  Itt Dzsívaka felkereste a Magasztost. Odaérve, üdvözölte a Magasztost, és leült  előtte. Előtte ülve, így szólította meg a Magasztost Dzsívaka gyermekorvos: 
      - Uram, azt hallottam,  hogy Gótama remete kedvéért életet oltanak ki, és Gótama remete tudatosan  elfogyasztja a kedvéért készített húst. Valóban a Magasztos tanítását idézik,  akik azt állítják, hogy Gótama remete kedvéért életet oltanak ki, és Gótama  remete tudatosan elfogyasztja a kedvéért készített húst? Nem igaztalanul rágalmazzák-e  ezek a Magasztost? A Tannak megfelelően magyarázzák-e a Tant, s nem valami  eretnek nézet ütötte-e fel a fejét? 
      - Dzsívaka, akik ezt  mondják: “Gótama remete kedvéért életet oltanak ki, és Gótama remete tudatosan  elfogyasztja a kedvéért készített húst”, azok nem az én tanításomat idézik, és  igaztalanul, valótlansággal rágalmaznak. Én azt tanítom, hogy három esetben nem  szabad elfogyasztani a húst: ha látták, hallották, sejtik. Ebben a három  esetben nem szabad elfogyasztani a húst, így tanítom. És azt tanítom, hogy  három esetben szabad elfogyasztani a húst: ha nem látták, nem hallották, nem  sejtik. Ebben a három esetben szabad elfogyasztani a húst, így tanítom. 
      Előfordul, Dzsívaka,  hogy egy szerzetes valamely falu vagy város közelében tartózkodik. Barátságos  érzülettel hatja át az egyik égtájat, majd a másik égtájat, majd a harmadikat,  majd a negyediket, felfelé, lefelé, oldalt, minden irányban az egész világot  nagy, eláradó, mérhetetlen, jóindulatú, jószándékú, barátságos érzülettel  hatja át. Felkeresi egy házigazda vagy házigazda fia, és meghívja másnapra  ebédre. Ha a szerzetes jónak látja, elfogadja a meghívást. Az éjszaka  elmúltával, másnap reggel felöltözik, magára ölti felsőruháját, fogja  alamizsnás szilkéjét, elindul a házigazda vagy házigazda fia hajlékába.  Odaérve, leül az előkészített ülőhelyre. A házigazda vagy házigazda fia  válogatott ételekkel vendégeli meg alamizsnaként. A szerzetes nem gondolkozik  így: “Helyes, hogy ez a házigazda vagy házigazda fia válogatott ételekkel  vendégel meg alamizsnaként.” Ezt sem gondolja a szerzetes: “Bárcsak ez a házigazda  vagy házigazda fia máskor is megvendégelne ugyanilyen válogatott ételekkel  alamizsnaként!” Mohóság nélkül, balga falánkság nélkül fogyasztja el az  alamizsnaként kapott ételt, a lét nyomorúságára gondolva, és a megváltást  tartva eszében. Mi a véleményed, Dzsívaka: a szerzetes ebben az esetben saját  megkárosítására törekszik, vagy mások megkárosítására törekszik, vagy mindkettő  megkárosítására törekszik? 
      - Semmiképpen sem, uram. 
      - Tehát, Dzsívaka, a  szerzetes ebben az esetben kifogástalan táplálékkal táplálkozik? 
      - Úgy van, uram.  Hallottam egy mondást: “Brahmá lényéből árad a barátság.” Ezt most a  Magasztosról saját szememmel láttam, mert a Magasztos lényéből árad a barátság. 
      - Dzsívaka, a  szenvedélyt, a gyűlöletet, a balgaságot, amiből az ártó szándék születik, ezt a  szenvedélyt, ezt a gyűlöletet, ezt a balgaságot a Beérkezett levetkőzte,  gyökerét elmetszette, fatörzsként kidöntötte, megsemmisítette, soha többé nem  hajthat ki. Ha erre céloztál szavaiddal, egyetértek veled. 
      - Igen, uram, éppen erre  céloztam szavaimmal. [...] 
      - Dzsívaka, aki a  Beérkezett kedvéért vagy a Beérkezett tanítványai kedvéért életet olt ki,  ötszörös súlyos vétket követ el. Először azzal követ el súlyos vétket, hogy  szól: “Menjetek, hozzátok ide azt az állatot!” Másodszor azzal követ el súlyos  vétket, hogy a remegve, kapálózva vonszolt állat fájdalomtól, kíntól szenved.  Harmadszor azzal követ el súlyos vétket, hogy szól: “Menjetek, öljétek meg ezt  az állatot!” Negyedszer azzal követ el súlyos vétket, hogy az életét vesztő  állat fájdalomtól, kíntól szenved. Ötödször azzal követ el súlyos vétket, hogy  a Beérkezettet vagy a Beérkezett tanítványait nem illő módon fogadja. Ezt az öt  súlyos vétket követi el az, aki a Beérkezett kedvéért vagy a Beérkezett  tanítványai kedvéért életet olt ki, Dzsívaka. 
      E szavak hallatára  Dzsívaka gyermekorvos így szólt a Magasztoshoz: 
      - Uram, csodálatos!  Uram, bámulatos! Uram, a szerzetesek valóban feddhetetlen táplálékkal  táplálkoznak. [...] Fogadjon el a Magasztos a mai naptól életem végéig világi  tisztelőjéül, aki hozzá folyamodik oltalomért 
     |