A modern nő lehet, hogy sokat nyert a szociális, politikai és gazdasági  egyenlőség és a függetlenség terén, de vajon a spirituális lehetőségei  éppen olyan nagyok, mint a férfiaké? Kérésünkre, Jetsun Chimey  fejti  ki a buddhista nézőpontot.
                  
                  Nők: egy buddhista szemlelet
                  
                  
Sakya Jetsun Chimey Tibetben született a nemesi Khön család  sarjaként, és 8 éves korában szerzetesnek avatták.Együtt folytatott  Lam-Dre tanulmányokat bátyjával, Őszentsége Sakya Trizin-nel, és 18 éves  korában adta Tibetben az első 3 hónapos tanítást férfi és női  szerzeteseknek.Jetsun Chimey egyike azon kevés nőknek, akik a Lam-Dre  tanítást továbbadták.
                  1959-ben száműzetésbe vonult Indiába, ahol megházasodott és 5 gyereket  szült. 1971-ben kivándorolt családostul Kanadába, ahol most is mint  háziasszony el, egy divattervezőnél dolgozik, mint szövőnő és egy  buddhista Vajrayana centrumot vezet. 1979-ben Őszentsége Szakja Trizin  kérte fel tanítások adására, amit meg is tett, Európában,Ázsiában,  Észak-Amerikában és Ausztráliában.
                  
                  Az Ön látogatása az idén Angliában azt jelenti, hogy most először  ad egy női mester tanítást itt a Tibeti tradícióban. Miért van olyan  kevés női tanító ?
                  Azt hiszem,hogy a két legfontosabb ok a karmához és a kultúrához  kapcsolódik. A karma döntő tényező a nemeknél és a különbségek, ami a  férfi és a nő életmódja - a nemek különböző szerepei között - van, az  mind egy bizonyos fajta karmának a terméke. Ami a kulturális tényezőt  illeti, Ázsiában több férfi volt, aki az életét spirituális  gyakorlatokra áldozta, mint nő. Ezért van kevesebb női szerzetes,mint  férfi.
                  
                  Ki tudna fejteni a nőnek-születés karmáját?
                  Igazán nem tudom, hogy mik a karmikus okai a nőnek születésnek ; az  írásokban nem találtam erre magyarázatot. Személyes véleményem szerint  az egyéneknek egy speciális karmikus kapcsolatuk van azzal az  életükkel, amelyben először folytattak spirituális gyakorlatot.Ha tehát  valaki nő volt, amikor először végzett szellemi gyakorlatokat, újra a  nőnek születést választhatja.
                  Vannak imák arra, hogy valaki ne mint nő szülessen, hanem mint férfi. A  legtöbbjük abban az időben íródott,amikor a nőknek nagyon nehéz volt,  és szerintem ez volt az oka, hogy azért imádkoztak, hogy férfiként  térjenek vissza.
                  
                  Kevésbé előnyösebb nőnek születni, ami a szellemi utat és ami a  lehetőséget a megvilágosodásra illeti? Azt hiszem, hogy a Theravada  tradíció tanításaiban az áll, hogy egy nőnek nehezebb elérni a  megvilágosodást, mint egy férfinak.
                  Igen, a Mahayanaban is, de a Vajrayanaban nem.
                  
                  A Theravada és Mahayana szerint miért nehezebb?
                  Azt állítják a nőkről, hogy több vágyuk van, meg mindenféle vad  gondolataik, és ezáltal nagyobb hajlamuk van a kételyre. A Buddha azt  mondta, hogy a kételyek és a vágyak a vallásos gyakorlatok útjában  állnak, és ezeket a Theravada és a Mahayana tanításokban akadályoknak  nevezte.
                  
                  Azért vannak tehát a nők hátrányban a spirituális úton, mert olyan  sok emóciójuk van és az emóciókat mint a tisztátalanság egy formáját  tekintik?
                  
Igen, igy van. Mégis, a Vajrayanaban szinte az ellenkezője igaz és a  nőket mint a bölcsesség szimbólumát tekintik.
                  Alapjában a férfiak és a nők egyformák - emberi lények. A mesterek  azonban különbséget fedezetek fel szellemükben. A nők szelleme nagyon  éles ; valójában élesebb, mint a férfiaké. Ezert képviselik a  Vajrayanaban a nők az utat,amely közvetlenül a szellemmel dolgozik : a  bölcsességet. A férfiak pedig a módszert. A nő egy bizonyos ötletet már  többször átgondolt, sokkal előbb még mielőtt a férfiban az felmerült  volna. Ezt veszem észre, ha magamra és a férjemre nézek.
                  Ezzel szemben a  Theravadaban és a Mahayanaban sok olyan példa van,  amiben a nőt mint valami rosszat hoznák fel. Ezt az elképzelést a  kultúrában is viszontláthatjuk. Például Indiában a nőknek alacsonyabb a  státuszuk, mint a férfiaknak. Buddhának a legtöbb tanítványa férfi volt,  ezert használta egy szép nő példáját a mulandóság bemutatására. A  szerzeteseket abban képezték, hogy gondoljak át, hogy a nő szépsége nem  hatol mélyebbre, mint a bőre, és akármilyen szép is a nő, egy napon  öreg lesz és csúnya. Ez egy módszer a szexuális vágyak csökkentésére, és  Buddha azért tanította ezt, mert érezte,hogy a szexuális vágyak nem  előnyösek a szellemi gyakorlatoknál.
                  Buddha egy másik módszert is tanított, ez az úgynevezett  "érzékszerv-kapuk-lepecsételésé", amelyben a szép nőt bőre nélkül  látjuk, és a szerzetesek belegondolnak, hogy milyen ijesztő látvány a  genny, a vér, a belek stb. A Hinayana es Mahayana szerzetesek, akik egész  életre szóló lemondásra tettek fogadalmat, így próbálták a szellemüket  tisztítani.
                  Amiről itt szó van, az az, hogy nem a nők maguk csúnyák és  tisztátalanok - ha Buddha egy csoport női szerzetesnek tanítana, a  példát megfordítva használná, és arra képezné őket,hogy az általuk  vágyott férfi testét lássák így. Férfiak és nők egyformák, mindketten  emberi lények,mindketten anyaméhből születtek, nincs különbség  köztük .Ez az én véleményem, nem valaki más mondta ezt nekem. Buddha  minden élőlényt tanított.Sehol sem található az írásokban olyan, hogy  szívesebben tanított volna férfiakat, mint nőket.
                  
                  Tehát összefoglalva,a Theravada és a Mahayana szempontjából a férfiak  és a nők alapjában egyformák -emocionális és intellektuális  elsötétülésben élnek, amit meg kell tisztítaniuk -a különbség köztük  csupán fokozati ; de a Vajrayana szempontjából egy szubtilis szellemi  különbség van köztük.
                  Így van. A Vajrayanaban, különösen a Nyingma és a Sakya tradícióban,  vannak dakinik, akiket spirituálisan fejlettebbnek tekintenek, mint a  férfiakat. Úgy hallottam, hogy a Nyingma tradícióban, egy bizonyos  szinten, a megvilágosodást csak akkor érheted el, ha van egy  spirituális partnered. A Vajrayana szerzetest kötik a Mahayana  fogadalmak. Csak egy nagyon magas szinten lehet fizikai  partnered.Általában nem konzortot használnak, hanem egy mentális társat  vizualizálnak.
                
                  Térjünk vissza a mindennapokhoz. A modern nő gyakran konfliktust  érez a férfi , család utáni vágy és a karriervágy között. Sok nő még  akkor is független akar maradni, munkát vállalni, amikor gyereke lesz,  és nem elégszik meg csak az anyasággal.
                  A nyugati nő független, összehasonlítva a keletivel. Az említett  konfliktus az egyén szellemétől függ. Ha nyitott és együtt érző a  szíved, csinálhatsz, amit akarsz. Ha a szíved nem nyitott, akkor  fizikailag nem fog sikerülni, mégha a szellemed mindenfélét akar is. A  szellem csalóka, mindenfélét akar. Célokat talál ki, amelyek nagyon  távol esnek a lehetőségektől. Ha túl sokat vársz el magadtól, semmit  sem fogsz elérni ; a szellemedtől függ, hogy mit érsz el.
                  Jómagam szerzetes voltam, azután férjhez mentem és szültem 5 gyereket,  de mindezt nem  terveztem sőt még most sem csinálok terveket. Amikor  Őszentsége Sakya Trizin felkért, hogy tanítsak, megtettem, pedig addig  nem is gondoltam erre. Azoknak a nőknek könnyebb, akik támogatást kapnak  a házastársuktól. Az én férjem nagyon jó - egyáltalán nem féltékeny,  más férfi ezzel szemben féltékeny természetű. Én sem vagyok féltékeny rá  és teljesen megbízunk egymásban. Ez könnyebbe teszi az utazást és a  tanítást, ami nagyon nehéz is lehetne,ha a férjem féltékeny lenne. Sok  jó képessége van, és mindenben támogat.
                  Úgy gondolom, hogy a nők, akik családot meg karriert is akarnak  egyensúlyt kell találniuk és mindkettőre egyenlő időt kell szakítaniuk.  Ez könnyebb akkor, ha a házastársad támogat és nehezebb ha mindkettőtöknek  karrieretek van, mert az élet így igen zaklatott.Gondolj arra,hogy a  gyerekek sem maradnak örökké kicsik és hogy nem mindig várnak 18 éves  korig, hogy elköltözzenek.
                  A nők néha nyugtalankodni kezdenek és úgy érzik, hogy nem bírjak ezt az  egészet,de ha tényleg akarod, akkor sikerülni is fog. De őrizd meg az  egyensúlyt. Például,én tanítok és van egy full-time állásom.
                  Dolgoznom kell, mert házat vettünk és fizetni kell a törlesztést.  Emellett a gyerekek is sokba kerülnek -különösen a fiúk sportruhái!  Van tehát egy főállásom, mellékállásban tanítok és a hétvégéket a  gyerekekkel töltöm. Dharma gyakorló vagyok, így tehát gyakorlatokat is  végzek. A gyakorlatok különben segítenek a fegyelem elérésében. Család,  karrier, meg minden egyéb nagyon kimerítő lehet, és ha mindent el  akarsz végezni, sokszor nincs más hátra, mint pár órával kevesebbet  aludni. Kezdetben nehéz lehet korán felkelni, hogy gyakorolni tudj,mert  nem vagy hozzászokva, de a második héten már valamivel jobb és egy  hónap után meg még könnyebb.
                  Ha kimerült vagy, mindattól amit el kell végezned, figyelj az  étkezésedre. Egyél kis mennyiségeket, kevesebb húst és ne igyál  alkoholt. Szellemi gyakorlatot végzőknek nem jó alkoholt  inni. Tulajdonképp senkinek sem.
                  
                  Mit tanácsol azoknak a szülőknek,akik szellemi gyakorlatokba  fogtak és a gyerekeiket a szellemi értékeknek megfelelően akarjak  nevelni, de akiknek a gyakorlataik még nem elég szilárdak és a kellő  megértésük sincs meg meg arról, hogy hogyan lehet ezt jól csinálni ?
                  Egyszerű tanításokkal és egyszerű gyakorlatokkal kezdjünk. Nehéz hosszú  gyakorlatokat vagy elvonulásokat végezni, amíg a gyerekek túl fiatalok,  habár ha van pénzed, fogadhatsz gyerekvigyázót. Várjál tehát az  intenzív gyakorlatokkal, amíg a gyerekek nagyobbak lesznek. Egyszerű  gyakorlatokkal megteremtheted a kapcsolatot és így tanulhatnak is  belőle. Elkezdenek valamit megérteni abból, hogy az anyjuk miért követi  ezt a vallást, és nem fogják furcsállni ezt. De 4 éves korukig úgysem  értenek ebből semmit. Csinálj, tehát egyszerű gyakorlatokat, lazán, és  néha a gyerekekkel együtt is.
                  
                  Tanítóktól halottam már olyat is, hogy a gyerek eltérít a szellemi  útról.
                  Ha megnézzük, láthatjuk,hogy a világ tele van olyan dologgal, ami  eltérít, ha van gyereked, ha nincs. Lehet, hogy egyszerű gyakorlattal  kell kezdened és várnod kell a hosszú elvonulásokkal, amíg a gyereked  idősebb, de a legfontosabb mégis az, hogy a szellemi út követésére a  szándékod meglegyen és hogy kezdettől fogva odaadó legyél. Akkor  valahogy sikerülni fog. Ha azonban csak egy homályos kívánságod van,  hogy ez majd megtörténik, anélkül,hogy valójában kitartanál, akkor  természetesen semmit sem fogsz elérni.
                  
                  Buddha azt tanítja nekünk, hogy minden lényt egyenértékűnek kell  tekintenünk.Amint tudja, a nők manapság egyenlőséget követelnek a  férfiakkal, a munkában, jövedelemben, szociális státusban, döntéshozatalban stb. Hogyan látja ön azt a módot, ahogy mi a férfiakkal  való egyenlőségünket kifejezzük?
                  Amelyik egyenlőségről ön beszel, az a szamszarikus egyenlőség. A Dharma  8 erényt ill.- minőséget nevez meg, amit a nők birtokolnak : nem  uralják a vágyak ; az adottság, minden lénnyel egyformán bánni,  féltékenység nélkül, mint a saját gyerekeddel ; szimpátia és anyai  barátságosság érzése ; nem beszélni szükségtelenül ; az igazat beszélni  ; kevés téves nézet ; praktikus intelligencia ; szép gyerekek  szülése. Ezek a minőségek nem könnyűek a férfiak szamara. De a férfiak  jobban tudnak például dolgokat maguknak megtartani, ez egy az ö  kvalitásaikból. Ha például bizalmunkba avatva valamit elmesélünk egy  férfinak, az nem fog hajlani arra, hogy azt másnak elmesélje, míg egy  nő hajlik arra, hogy ezt másokkal is megossza.
                  
                  A nyugati nők egész más nevelést kaptak ,mint a keletiek - sokkal  függetlenebbek, ahogy ön is mondta. Talán ez az oka, hogy egyesek  nehezebben találjak a kapcsolatot az olyan tradicionális  gyakorlatokkal, mint a hitbeli odaadás. Hogyan viszonyuljunk ezekhez a  gyakorlatokhoz, és hogyan alkalmazzuk őket, hogy jobban passzoljanak  hozzánk?
                  Fontos tudni, hogy több fajta tanító van és azt is, hogy a szellemi  úton különböző fázisokon megyünk át. Ha a Mahayana fogadalmait és  életszabályait veszed fel, akkor a mesteredet mint  irányítót és mint  tanítót látod, de ha a Vajrayana útjára lépsz akkor lényeges tudnod,  hogy meg nagyon sok egyéb is belép a képbe. A Vajrayanaban a mester nem  csak tanító, nem csak egy személy, hanem úgy tekintjük, mint a Buddha  igazi jelenlétét. Szóval, amilyen mértekben az út különböző szakaszán  járunk, olyan mértékben változnak szükségleteink és követjük az ehhez  tartozó utasításokat.
                  Ahhoz, hogy egyáltalán elkezdjük a szellemi utat, szükséges egy  bizonyos mértékű felelőség. Aryasura "50 Stanza"-ja  fontos szöveg a  szellemi tanítóról és a vele való kapcsolatról, de még sokkal előbb,  mielőtt még az útra lépsz és valakit a tanítódnak elfogadsz és meg  sokkal előbb,mielőtt a hitbeli odaadást kifejleszted, nagyon gondosan  utána kell gondolnod, hogy akarod-e ezt az utat, vagy nem.Senki sem kéri  tőled, hogy csináld, vagy ne csináld; minden egyén maga dönti el, hogy  mi a legfontosabb számára és hogy miért tesz erőfeszítéseket.Ha úgy  gondolod, hogy a szellemi út jó neked, tanulmányozd gondosan a  tartalmát ; csak akkor tudod eldönteni, hogy akarod-e követni,vagy sem.
                  Ha egyszer elkezded az Utat  -különösen a Vajrayanaban- keress egy  mestert, aki tiszteletedre és odaadásodra érdemes és ha úgy döntöttél,  hogy követed a mester tanait és vezetését, akkor tényleg fókuszálj  erre, különben nem fogod az Utat beteljesíteni.
                  Fontos emlékeztetni magunkat arra, hogy ne keverjük össze a tanító  utáni érdeklődést, odaadást és boldogságot a szülőkkel, barátokkal vagy  családtagokkal érzett hasonló tapasztalatokkal. A tanító-tanítvány  kapcsolat teljesen más természetű. A szokásos emberi kapcsolatok  ragaszkodáson és vágyakon alapulnak,míg a tanító-tanítvány kapcsolatnak  mentesnek kell lenni minden vágytól és ragaszkodástól.
                  Ez nagyon fontos. Ezt gondosan tartsd észben. Ha így teszel, az odaadásod  jelentőségtéli lesz, de ha nem, akkor nehéz lesz bármit is elérni.  Ha  az Út és a tanító alapos vizsgálatával kezded, az segít a tanítóval  való áldásos kapcsolat kifejlesztésében.
                Interjú
                Dzsecünma 2006-os látogatásának és tanításának képei
                2008-as Vadzsrajogini tanítás képei