| 
         
      A SZAKJA VONAL TÖRTÉNETE 
      SZAKJA - egy hely, egy család, egy iskola 
          
        Ha  Nepálból Tibet délnyugati részén keresztül Lhaszába visz utunk, akkor lehetőségünk nyilik a Szakja-föld meglátogatására. A szakja  településeket a kékkendős házak jellemzik. A kopár és sík területen  emelkedik a monumentálisan nagy szakja kolostor. A környezetéból  kimagasló, sötétpirosra festett, szinte ablaknélküli főépület fehér és  fekete szegéllyel diszitett tetején zászlók hirdetik, hogy itt teljes  értékű, szent írásokat őriznek. Valóban, hiszen itt található Tibet  legnagyobb vaIlási könyvtára. A kolostor épületét kifelé egy, a négy  sarkán védőtornyokkal el1átott kékesszürke védőfal fogja körül. A  múltban hatásos stratégiai eszköznek bizonyult, mivel szinte csodával  határos módon, ez az öreg szentély a mai napig minden hódításnak és  fosztogatásnak ellenállt. Még az újabb idők kínai megszállását is  túlélte, holott ennek a rombolási dühnek a legtöbb szentély áldozatul  esett. A háttérben fehéres, szürke hegyek emelkednek a magasba,  köztük az lefántformájú hegy a Ponpo Ri nagy,valamikor földcsuszamlás  okozta, feltűnően fehér oldalával. Ez az a heIy aminek az ország a  nevét is köszönheti: „ A fehéres szürke föld helye.”  
       
       Amikor  Indiából Tibet felé utazva az indiai mahapandit Palden Atisha (982-1053  ) egy pihenő során a szürke hegyek között megpillantotta az  elefántformájú hegyet, ezzel egy időben megjelent előtte két vad jak és  a HRI, hét DHI és a HUM szótag. Megjósolta akkor, hogy ezen a helyen  két haragos istenség védelmével egy Avalokiteshvara, hét Mandzsusri és  egy Vadzsrapani emanáció ( isteni vagy szellemi kisugárzás) fog hatást  gyakorolni az érző lények javára. A Mandzsusri-tantrában már Buddha  Sakjamuni, valamint később Padmaszambhava is megjövendölték, hogy ezen  a területen a tanok terjesztésében egy kolostornak nagy jelentősége  lesz. Azóta, amióta Khön Koncshog Gyalpo (1034-1102) az első szakja  kolostor építését megkezdte, beszélhetünk tulajdonképpen a  szakjapákról. Őt tekinthetjük a szakja iskola megalapítójának. Ő és  utódai a szakja trónon a mai napig a Khön család nemzetségébőI  szárrnaznak. Erről a családról úgy tartják, hogy hosszú-hosszú idővel-  tíz generációval azelőtt, hogy guru Padmaszambhava Tibetbe érkezett,  három isteni származású fiútestvér a "Tiszta Fény Birodalmá"-ból a  földre jött, hogy az érző lények javára cselekedhessen. A középső  testvér volt a Khön-nemzettség őse. Khön azt jeIenti, hogy összetűzés,  csata, mivel a testvérek egyik őse egy csatamezőn született.  
       Amikor a  buddhizmus a VIII.sz.-ban Tibetbe érkezett, akkor Khön Nagarakshita  volt Padmaszambhava tanítványa, és egyike az első hét tibetinek, akik  Szamjé-ben, buddhista szerzetessé avatottan, buddhista tanokat tibetire  fordítottak. A Khön tagjai 750-1073-ig az un. "öreg tantrá"-kat  gyakorolták és olyan meditációs istenségeken át, mint Shri Vishuddha és  Vadzsrakilaya értek el magas szellemi megvalósításokat. A XI.sz.-ban  Khön Serab Cultrim kormányzási ideje alatt tantrikus szimbólumok és  azok titkos jelentései jutottak a nyilvánosság tudomására. A fejedelem  ekkor nagyon megijedt, attól tartva, hogy emiatt az öreg tantrák gyakorlóinak nehézségeik támadhatnak. Elhatározta ezért, hogy  olyan tantra-tanokat keres, amelyek nincsenek  megterhelve fogadalomszegéssel. Elküldte hát fiatalabb testvérét Khön  Koncshog Gyalpo-t a híres fordítóhoz Drogmi Locavá-hoz (992-1074), aki  az indiai szent Gajadhara tanítványa volt, hogy náIa az "új tantrá-kat tanulmányozza. 
      Éveken át tartó odaadó tanulás és gyakorlás után  Koncshog Gyalpo alaposan elsajátította az új indiai  tantra módszereket, mindenekelőtt a Lam-Dre (lam-'brasz ) tanokat, melyek gyökérszövegét mahasiddha Virupa irta. Amikor elérte a  negyvenedik életévét, keresett egy kolostorépítésre alkalmas helyet. A  nagy, fehérfelületű Pönpo Ri hegy alatti területet választotta. A  kolostor a környék után a Szakja nevet kapta. 
      
        
           | 
          Koncshog  Gyalpo fia Sacshen Kunga Nyingpo (1092- 1158) kora összes sutra  és Tantra tanait elsajátitotta,különösen a két indiai mester Arya  Nagardzsuna és Mahasziddha Virupa vonalát. Amikor 11éves lett, követte  guruja Bari Locava utasításait, és egy Mandzsusri visszavonulást  csinált. Hat hónap elteltéveI egy vízió során Árja Mandzsusri a Zsenpa  Zsidel tanítást adta neki, amely az   "Elszakadás a négy ragaszkodástól”  volt:  | 
         
        
           
              
            "Ezen élethez, ha ragaszkodsz, 
              Nem vagy vallásos ember. 
               
              A létezés világához, ha ragaszkodsz, 
              Nincs benned lemondás. 
               
              Saját célodhoz, ha ragaszkodsz, 
              Nincs meg benned a megvilágosodás gondolata. 
               
              A ragaszkodás, ha felkél, 
              Nincs birtokodban a szemlélet " 
            | 
            
          Szakja Pandita kézirása  | 
         
       
      Sacshen  Kunga Nyingpo a Lam-Dre tanokat, valamint a Hevadzsra  beavatásokat Sangton Csöbar-tó1, majd kesőbb egy vízió során magától a  mahasziddha Virupától kapta. A gurujaitól kapott összes tanítást  fiainak is átadta. A hagyomány szempontjábóI két fia, Szönam Cemo  (1142- 1182) és Dhagpa Gyalcen (1147- 1216) követte őt. Dhagpa Gyalcen  unokaöccsének Szakja Panditá-nak aki saját részről szintén az  unokaöccsének ChögyaI Phagpá-nak közvetítette a tanokat. Ez az öt  Dzsecün vált a szakjapa hagyomány korai nagy mesterévé. Az első három  világi hívő, Szakja Pandita és Csögyal Phagpa szerzetes volt. A  jelenlegi Szakja Trizin (a szakja trón fenntartója) Őszentsége Ngawang  Kunga, a Khön Drolma -palotájából származik és mint a 41.Szakja Trizin  az Indiában lévő Dehra Dun-i szakja központban él. 
       
       Az  öt Dzsecün leghíresebb tagja Szakja Pandita Kunga Gyalcen (1182- 1251)  volt. 27 évesen lett szerzetes, miután találkozott a kashmiri pandittal  Sákja Sribhadrá-val. Buddhista, és nem buddhista fiIozófiat, logikát,  kö1tészetet, asztrológiát és művészetet, valamint szanszkritot és  tantrát tanult több indiai, nepáli, kashmiri és tibeti mestertől.  Rendkívüli tudásának köszönhetően elnyerte az indiai pandit rangot és  címet. Összesen 114 vallási művet írt, köztük”A helyes felismerés  logikájának kincsé"-t (Cad-ma rigsz-gter) ami az egyetlen olyan tibeti  írás, amelyet valaha szanszkritra lefordítottak. Mint kiemelkedő hírű  buddhista tanítót meghívta őt Mongóliába Dzsingisz kán unokája  Godan kán. Ő maga már nem tudott eleget tenni a meghívásnak,de  unokaöccse Drogon Csögyal Phagpa (1235- 1280) a következő kán, Secsen  Kublaj kán kérésének megfelelően Mongóliába utazott. Itt, Kublaj kán  udvarában Phagpa a mongol nyelv számára egy saját ábécét szerkesztett.  Azonkívül olyan erős benyomást tett a kánra, hogy az a buddhizmust  állami vallássá emelte és kinevezte Phagpát -három tibeti tartományt  rábízva -Tibet helytartójává. Igy Csögyal Phagpa lett az első olyan  tibeti uralkodó, akinek a valIási, és a világi hatalom is a kezében  volt. Ez idő alatt a Szakja kolostor nagy templomának az építését is  befejezték. Őt testvére Csangna követte, akivel együtt összesen több  mint száz évig ura1kodtak Tibetben.  
      Azok,  akik érdeklődéssel fordultak Tibet, és annak vallási kultúrája felé  a szakjapákat a négy tibeti buddhista hagyományvonal egyikeként  ismerik. Kiemelt jelentősége van annak, hogy olyan saját tantrikus  hagyományok birtokosai és őrzői, amelyeket részben csak ez a vonal  gyakorol. A Lam-Dre tanok, ( Az út és gyümölcse ) melyeket csak mindig  teljességében szabadott továbbadni, egy fokozatos út tanítását  tartalmazzák.  Ide tartoznak:  
      - a Nang Szum, a három szemléleti mód (tisztátalan, tapasztalási, és tiszta/.- beavatások; 
       
      -  és a Gyud Szum, a háromszoros tantra, annak szemléletmódja és  egy szisztematikusan felepített meditációs út, melynek célja a  megteremtési, és befejezési fokozaton át a Mahamudra megvalósítása.  
       
      A  szakjapák által több száz tanítás jutott el Indiából Tibetbe. Az  indiai mahasziddhák legjelentősebb gyakorlatai közül kiemelkednek a  Lam-Dre tanitások, Virupától a Hevadzsra tantra, Padmaszambhavától a  Vadzsrakilaja, Naropától a Vadzsrajoginí, Vararucsitól a Mahakala,és  Nagardzsunától a Guhjaszamadzsa. Megemlíthetőek még a Csakraszamvara,  Szamputa, Vadzsra Bhairava, Kalacsakra, Acshala stb. tanok, és a 13  Arany Dharma, a különböző istenségekhez tartozó tantrák, melyeket azért  neveznek aranynak, mert azokat tiszta aranyért "vásárolták".  
       
       
          
        A hagyományok által őrzött szabályok szigorú betartásának  köszönhetően ezeknek a tanoknak a tiszta ereje mindmáig megmaradt. A  nem tibeti világi gyakorlók számára nem egyszerű hozzájutni ezekhez a  tanításokhoz, hiszen nemcsak a szabályok ismerete szükséges, hanem a  készség is azok betartására. Ha egy szakja tanító vagy tanítónő magas  szintű beavatást ad, úgy azt egy időben legfeljebb csak 25 főből álIó  csoportnak adhatja és bizonyos útmutatásokat csak négyszemközt  közölhet. A legértékesebb tanításokat szóban, egymás után háromszor  közlik a tanítvánnyal. Ez a tanító részéről komoly  idő-igénybevételt jelent, ezért a tanítvány a tiszta tanok átadását  kérdésekkel nem zavarhatja. Ezek után következnek a magyarázatok, és ha  a körülmények megadják a lehetőséget, akkor ezek után lehet kérdéseket  feltenni. Ha valaki egy szakja tanítónál a három drágaságtól (Buddha,  Dharma,Szangha) menedéket vesz, akkor buddhistává válik. Akik egy  szakja lámánál leteszik a rendi fogadalmat, azok szerzetesek lesznek.  Egy szakjapává csak akkor válhat valaki, ha a  hagyományvonal speciális tanításait megkapta, azokat megőrzi, es egész  életén át gyakorolja, emellett két meghatározott meditációs istenséggel  kapcsolatos napi gyakorlatait elvégzi, valamint naponta gyakorolja a  guru-yogát Szakja Panditával és Virupával. 
       
       Bárhol  is tanítják, vagy ápolják ezeket a szakja gyakorlatokat, Ázsiától  Európáig, Amerikától Ausztráliáig, azok mindmáig egy élő hagyomány  hordozói.       
        
      
          
         
        |