Õszentsége             Szakja Trizin:Miért szükséges meditálni a városban? 
                  
                  Nekünk,  emberi lényeknek sok mindenre szükségünk van, sok mindent el kell  érnünk. Ám az is világos, hogy bármennyink is van és bárhol is vagyunk,  soha nem elégszünk meg: még mindig többet akarunk, folyton  elégedetlenkedünk. Tapasztalatainknak köszönhetően igen világosan áll  előttünk, hogy miben áll az igazsága a Buddha azon tanításának, mely  szerint a szamszára egésze nem más, mint szenvedés-természet.
                    Mit  tehetünk hát? Minden lény közös vonása, hogy szabadulni kíván a  szenvedéstől és boldog szeretne lenni. Mindenki ennek érdekében tesz  erőfeszítéseket, akár világi, akár szellemi, akár másféle módon. De  tehetünk bármit, a szenvedésnek soha nincs vége, és nem érjük el a  vágyott boldogságot. Hogyan érhetnénk mégis el? A Buddha azt tanítja,  hogy minden érző lény birtokában van a Buddha-természetnek. Tudatunk  valódi természete tiszta. Kezdettől fogva tiszta, sosem szennyezte  semmiféle elhomályosulás. Következésképpen, ha próbálkozunk, képesek  vagyunk elérni a megvilágosodást.
                    
E pillanatban nem látjuk e Buddha-természetet, mivel teljesen elfedik  az elhomályosulások. Ám ezek az elhomályosulások nem tartoznak a tudat  a természetéhez. Ha a tudat természetéhez tartoznának, sosem lehetne  eltávolítani őket. Például, a szén természete fekete, ezért bármennyit  mossuk is, a szén sosem lesz fehér. A fehér ruha fehérsége talán nem  látszik, ha a ruha piszkos, de megfelelő módszerrel kimoshatjuk a  ruhát, és akkor meglátjuk valódi színét. Ugyanígy a tudatunkban lévő  elhomályosulások csupán felszíniek, és megfelelő módszerek  alkalmazásával eltávolíthatók. Tehát, ha törekszünk és a Dharma  ösvényén járunk, teljességgel megvilágosodott Buddhák lehetünk.
                    A szellemi gyakorlás a legfontosabb, hiszen minden más dolog, például a  gazdagság vagy a hatalom csupán ebben az életben hasznos. Aznap, amikor  eltávozunk ebből a világból, hátra kell hagynunk mindenünket:  vagyonunkat, barátainkat és még ezt az értékes testet is. Nem marad  más, csupán a tudatosság, és mikor az távozik, a szellemi gyakorláson  kívül nem marad más támaszunk.
                    Amikor komoly gondokkal kerülünk szembe, sokat számít, hogy vannak-e  elképzeléseink a szellemi dolgokról vagy sem. Ha híján vagyunk a  szellemi segítségnek, kilátástalan helyzetbe kerülünk, és újabb  helytelen módszereket alkalmazunk, netán arra kényszerülünk, hogy  drasztikus lépéseket tegyünk. A Buddha alapvető tanítása, hogy minden,  ami okok és feltételek következtében jött létre: mulandó, és hogy  szenvedés minden olyan cselekvés, ami a szennyeződésekkel áll  összefüggésben. Így amikor gondokkal nézünk szembe, nyilvánvaló  számunkra, hogy mindez nem egyszerűen csak megtörténik velünk, hanem a  mulandóság és a szenvedés magának a létnek a természete. Amikor az  ember megérti ezt, amikor van szellemi segítsége, akkor kész  szembenézni a problémával, hiszen tudja, hogy ez a dolgok természete.  Ennek következtében csökken a tudatra nehezedő teher. S ha a tudati  teher kisebb, a testi szenvedés is alábbhagy, hiszen a tudat az úr, a  test pedig a szolga. Ha a tudat boldog, akkor a legszegényebb sorban is  boldog az ember. Ha pedig nem boldog a tudat, az embernek a legjobb  körülmények ellenére is sok bánatban lesz része. Tehát a Dharma  gyakorlása a legfontosabb, hiszen az ad erőt ahhoz, hogy már ebben az  életben szembenézhessünk a szenvedéssel, mint kihívással.
                    Mindannyian emberi lények vagyunk, ám mindegyikünk tudata más és más. A  Buddha rengeteg tanítást adott, hogy minden tudati szinten lévő lény  megtalálja köztük a neki megfelelőt. Egyféle tanítás nem elég. Sokféle  gyógyszer kell ahhoz, hogy sokféle betegséget meggyógyíthassunk – a  Buddha is sok tanítást adott, hogy a sokféle érző lényt segítse.
                    Általánosságban azt mondhatjuk, hogy kétféle buddhista követő van:  azok, akik a kisebb célt kívánják elérni, és azok, akik a nagyobb célt  tűzték maguk elé. Ezért van két jána: a hínajána és a mahájána. A  hínajána ösvény sok tanítást foglal magában, de lényegében az a  legfontosabb, hogy egyetlen érző lénynek se ártsunk, hogy nem helyes,  ha bármilyen érző lényt testileg vagy szellemileg bántalmazunk.
                    A mahájána ösvény nem csupán a nem-ártást foglalja magában, hanem azt  is, hogy minden érző lénynek javára vagyunk, amennyire csak tudunk,  hiszen mindegyikük hasonló hozzánk. Tapasztalatból tudhatjuk, hogy  mennyire vágyunk arra, hogy szabaduljunk a szenvedéstől és boldogok  legyünk. A legkisebb rovartól a legintelligensebb emberig és az  istenekig minden lény ugyanúgy érez: szabadulni kíván a szenvedéstől,  és boldog akar lenni. Ezért nem helyes, ha az ember csak magára gondol,  hiszen ő csak egy lény, míg a többiek számtalanul sokan vannak. Mi  fontosabb, az egy vagy a sok? A sok. Emellett az önző gondolatokból  sosem fakad semmi jó, csupán szenvedés.
                    Sántidéva mondja: „Ezen a világon minden szenvedés abból fakad, ha az  ember saját magával törődik.” Ha magunkkal foglalkozunk, akkor  irigykedünk, büszkék és fukarok vagyunk, vágyakozunk és gyűlölködünk.  Szennyezett gondolatok jelennek meg, az ezekre alapuló cselekedetek  pedig csak szenvedést hoznak. Éppúgy, ahogy egy mérgező növény  gyökeréből csak mérgező növény sarjadhat, ugyanúgy bármilyen  cselekedet, ami ezen szennyeződésekből fakad, csak szenvedés lehet. Így  amikor csak magunkra gondolunk, csupán újabb szenvedésekben lesz  részünk.
                    
Sántidéva azt is hozzáteszi, hogy ezen a világon minden boldogság abból  ered, hogy mások boldogságát akarjuk. Ha így érzünk, akkor minden jó  dolog, minden kiváló minőség megjelenik. Olyan ez, mint a gyógynövény  gyökere, amiből csak gyógynövény nőhet: boldogság minden olyan  cselekedet, ami a szerető kedvességből és az együttérzésből fakad,  abból, hogy a többi érző lény hasznára kívánunk lenni. Ezért van az,  hogy mahájána tanítások alapja a szerető kedvesség és az együttérzés,  és ezért kell mindenféle módon arra törekednünk, hogy ezeket ápoljuk.
                    Mindazonáltal nem elegendő, ha pusztán együttérzés van bennünk. Az érző  lényeket meg kell szabadítanunk a szenvedéstől, és el kell indítanunk  őket a boldogság útján. Ám ebben a pillanatban mi magunk sem vagyunk  szabadok, nincs teljes tudás vagy teljes hatalom a birtokunkban.  Karmánk és tudati elhomályosulásaink kötnek gúzsba minket. Hogyan  segíthetünk így? A segítség egyetlen hatékony módja az, hogy elérjük a  teljes megvilágosodást, hiszen azután akár egyetlen pillanat alatt  számtalan érző lényt szabadíthatunk meg.
                    Ez a tökéletes megvilágosodás nem kel fel a megfelelő ok és feltételek  hiányában, vagyis ha az ember nem jár a mahájána ösvényén. Először is,  az ember őszintén óhajtja a tökéletes megvilágosodás elérését, azután  gyakorol; a fő dolog a módszer és a bölcsesség. A repüléshez két szárny  kell. Hasonlóképpen, két dolog kell ahhoz, hogy elérjük a tökéletes  megvilágosodást: a bölcsesség megvalósításának módszere és maga a  bölcsesség. A módszer azt jelenti, hogy érdemet halmozunk föl:  nagylelkűséget, erkölcsös viselkedést, türelmet, törekvést és  összpontosítást. A szerető kedvesség és az együttérzés csupán elfojtja  a hibákat; az alapvető hiba a saját magunkhoz való kötődés, és ezek a  gyakorlatok csupán elnyomják ezt. Ahhoz, hogy gyökerestül eltávolítsuk  a magunkhoz való ragaszkodást, szükségünk van a bölcsességre, és ennek  érdekében összpontosítanunk kell. Ha e kettő megvan, képesek leszünk  elérni a megvilágosodást.
                    Sokan úgy vélik, hogy a Dharmát igen nehéz gyakorolni, és hogy ez  különösképp igaz a nagyvárosokban, ahol oly sok a zavaró tényező és oly  nagy a nyüzsgés. A Buddha azonban sok tanítást adott, s ennek célja az  volt, hogy fegyelmezetlen tudatunkat megszelídítse. A létezés  birodalmába keveredtünk és szenvedünk; a múltban is sokat szenvedtünk,  most is szenvedünk és ha nem kezdünk el munkálkodni, továbbra is  folyamatosan szenvedést tapasztalunk majd. A Buddha tehát ezért adott  olyan tanításokat, melyekben a gyakorlás sok fajtájáról beszélt. De  minden gyakorlat célja a tudat elcsendesítése.
                    A szanszkrit „dharma” szónak több jelentése van, de általában annyit  tesz: „megváltoztatni”, azaz átalakítani tisztátalan, vad, erősen  elhomályosult tudatunkat és a megfelelő útra állítani. Gyakorlatunk  tehát nemigen hatékony, ha a tudat nem változik – noha természetesen  már a puszta gyakorlásnak is vannak pozitív hatásai. Hogy gyakorlatunk  hatásos legyen, azt kell megvizsgálnunk, hogy okoz-e tényleges  változást a tudatban vagy sem.
                    Ha igen, akkor – amennyiben a megfelelő módon alkalmazzuk – lehetünk  akár a legelfoglaltabb ember a legzajosabb városban, mindenképpen jó  Dharma-gyakorlók vagyunk, mert mindaz, amit látunk és teszünk,  mindenki, akivel találkozunk, alkalmat ad arra, hogy a Dharmát  gyakoroljuk.
                    
Közlekedés közben például megfigyelhetjük a változásokat: ez a  mulandóság. Amikor a sok szenvedést látjuk, azt a Dharmát tapasztaljuk,  amit a Buddha tanít: azt, hogy minden szenvedés. Saját szemünkkel  ténylegesen látjuk, és ez azt jelenti, hogy ebből is tanulunk. Amikor  másokkal találkozunk, alkalmunk nyílik arra, hogy segítségükre legyünk  és hogy az együttérzést gyakoroljuk. Amikor mások zavarnak minket vagy  dühösek ránk, lehetőségünk van arra, hogy a türelmet gyakoroljuk. Tehát  ha képesek vagyunk felhasználni mindennapi életünket, akkor a Dharmát  gyakorolhatjuk mindenhol, akár utazunk, akár dolgozunk vagy éppen  otthon vagyunk. Ezek a tapasztalatok segítenek abban, hogy mélyebb  megértésre jussunk és felismerjük, hogy milyen fontos a Dharma  gyakorlása. A magasabb szintű meditációk, például az összpontosítás és  belátás, igen-igen lényegesek. Ám hogy eljussunk erre a szintre,  szükségünk van az alapra, vagyis az értékes emberi születés elérésének  nehézsége, a mulandóság és a halál, a karma oka, a szamszárabeli  szenvedés fölötti meditációra. Ezeket tanítótól is megtanulhatjuk,  illetve könyvekben is olvashatunk róluk.
                    A tudást megszerezni azonban még nem elég. Ha régóta tudjuk már  mindezt, de mégsem hozott bennünk semmi változást, akkor még mindig  ugyanaz az ember vagyunk. Még mindig van bennünk düh, még mindig  képtelenek vagyunk a Dharmát gyakorolni. Bizonyára már vagy százszor  hallottunk arról, hogy az értékes emberi születést nehéz elérni, ám ha  ez még semmi változást nem eredményezett, akkor még mindig ugyanazon a  szinten vagyunk, még mindig van bennünk elhomályosulás, még mindig nem  gyakorlunk. És miért? Mert hiányzik a tapasztalás.
                    Nagy különbség van tehát a között, hogy tudunk valamit vagy hogy a  szemlélődés révén meg is tapasztaljuk. Az ember ismerhet sok tanítást,  de nem helyes, ha nem gyakorol, ha nem alkalmazza azt mindennapi  életében. Egy finom ételt is azért főzünk meg, hogy megegyük. Semmi  értelme elkészíteni, ha aztán nem esszük meg! Ugyanígy, a Dharma  ismerete is arra való, hogy hétköznapi életünkben felhasználjuk. Ehhez  pedig sokféle módszert kell alkalmaznunk, hétköznapi tapasztalatainkat  is beleértve.
                    Ha ezek az alapok megvannak, akkor nem csupán megértjük, hogy tanítás  mindaz, amit látunk, hanem ott motoszkál bennünk egyfajta érzés vagy  késztetés. Ilyenkor nem vesztegetjük időnket. Minden tőlünk telhetőt  megteszünk, éppúgy, ahogy a börtönbe zárt embernek is folyton csak az  jár a fejében, hogy miképpen szabadulhatna ki. Amikor megvan bennünk ez  az igaz, őszinte vágy a Dharma gyakorlására, a magasabb szintű  meditációk is megjelennek.
                    Először is, az alapok érdemeinktől függnek. Előző életeinkben  felhalmozott érdemeinknek köszönhetően születtünk ebben az életben  embernek, ezért van részünk abban az áldásban, hogy a Dharmát  hallhatjuk és ezért nyílik lehetőségünk a gyakorlásra. Ugyanígy  érdemeinktől függ az, hogy van-e valódi indíttatásunk szellemi  gyakorlatot folytatni. Tehát érdemeket is fel kell halmoznunk imákkal,  a guru és a három ékkő (a Buddha, a Dharma és a Szangha) iránti  odaadással és a minden érző lény iránti szerető kedvesség és  együttérzés gyakorlásával. Ahogy érdemünk növekszik, bölcsességünk is  vele nő: e kettő együtt jár. Amikor az érdem kiteljesedett, a  bölcsesség is megjön, s ha együtt az érdem és a bölcsesség, képesek  leszünk sikerrel végigjárni az ösvényt.
                  (Őszentsége  Szakja Trizin beszédéből,
                      1991. november  3., Jamyang Meditációs Központ)
                  Vissza a Tanitásokhoz
                  