Második nap 
              
            Folytatjuk tehát a tegnap megkezdett tanításokat. Először  közösen recitáljuk a hagyományvonal guruihoz intézett imát. Utána következik a  mandala felajánlás, és a tulajdonképpeni tanítások. (Ima recitálása)  
              
            Az első dolog, ugyanúgy mint tegnap is tehát, a megfelelő  hozzáállás kialakítása. Bármely gyakorlatot végzünk vagy tanítást fogadunk is  meg, ennek eredménye attól függ, hogy milyen a bennünk lévő késztetettség. A tanítás  célja tehát nemcsak saját érdekünkben való tevékenység, hanem a mindenség méretéhez  hasonló számú érző lények javára szolgáljunk. Azért hallgatjuk meg ezeket a  tanításokat, hogy elérhessük a teljes megvilágosodást, ez pedig minden érző lénynek a  javára szolgál. A most következô mélységes értelmű tanításokat tehát ezzel a hozzáállással  hallgatjuk. Nem kívánom elismételni mindazt amit tegnap már elmondtam, emlékezzünk  arra, hogy a helyes motivációval, a helyes hozzáállással és a helyes  magatartással hallgatjuk a tanításokat.  
            A tegnapi tanítások során elmondtam ennek a tanításnak a  történetét. Emlékszünk arra, hogy ezt a tanítást maga Mandzsusri Bódhiszattva adta át  közvetlenül a nagy lámának Szakjapának, és tőle a mai napig töretlen  hagyományvonalon öröklődött át a tanítás. Arra is emlékszünk, hogy ez egy belső útmutatásokat felölelő  tanítás, jellegénél fogva nem megy részletekbe, nem használja fel és nem bontakoztatja  ki az összes szútrát és a szútrákban lévő magyarázatokat, hanem a nagy mesterek  személyes tapasztalatára alapozva igyekszik a lehető legrövidebben bemutatni a  tanítások lényegét. Ez a leggyakorlatiasabb mód arra, hogy a tanításokkal  megismerkedhessünk, hiszen belátjuk, hogy jelenlegi állapotunkban tudásunk korlátozott, számos  akadállyal kell megküzdenünk, ugyanakkor nagyon kevés idő áll  rendelkezésünkre. Ezt a kevés időt minél hatékonyabban kell kihasználnunk, ezért ez a belső  összefoglalt, sűrített tanítás a legalkalmasabb ennek a végrehajtására. 
               Tehát a lényegi tanításnak három része van, a bevezető  rész, melyet tegnap megtárgyaltunk, a fő rész melyre ma kerítünk sort és a  következtetés. A fő rész egy négy soros vers, melynek első sora azt mondja, "Ha ehhez  az élethez ragaszkodunk, akkor nem vagyunk vallásos személyek." Ez azt jelenti, hogy  annak érdekében, hogy tiszta Dharma jelenjen meg életünkben, nem ragaszkodhatunk ehhez az  élethez, mert ez az élet nem éri meg, hogy bármiféle ragaszkodást tanusítsunk iránta. Az  olyan lenne, mint annak a személynek a példája, aki megpróbál vizet meríteni a  tavaszi estéken távolban feltűnő délibábban látható kútból. Nem fogja a szomját oltani.  Bármiféle Dharma gyakorlatot végzünk is tehát, legyen az akár a helyes erkölcsi élet  vagy magaviselet, vagy bármiféle elmélkedés vagy meditációs gyakorlat, mindez csupán jelenlegi életünk megjavítását szolgálja és a kötődést fokozza, ha nem számoljuk fel  magunkban a ragszkodást ehhez az élethez. Hogyan gyakoroljuk tehát a szellemi ösvényt?  Számos nagy guru kijelentette már, hogy minden Dharma gyakorlat alapja a helyes  erkölcsi életvezetés és magaviselet. Ezt kell követnie a tanulmányok folytatásának, az  elmélkedésnek, és a meditáció folytatásának. A vers első sora tehát közvetlen módon  elkülöníti a Dharma gyakorlásának helyes útját a helytelen úttól. Közvetetten pedig azt  mondja, hogy annak érdekében, hogy felébredjen a tiszta Dharma gyakorlásának szüksége a  drága emberi élet értékén kell meditálnunk. Megvilágítja tehát, hogy mennyire  becsben kell tartanunk az értékes emberi testet, mely lehetővé teszi számunkra a Dharma  gyakorlását, és egyúttal megvilágítja azt is, hogy ezt fel kell gyorsítanunk,  belátva a világban uralkodó múlékonyságot és a halált. Be kell látnunk, hogy  rendkívüli ajándék, hogy emberi élettel rendelkezünk, ás át kell világítanunk, hogy milyen nehéz  is megszerezni ezt a lehetőséget. Számos szútra kifejti, hogy minden érző lény  rendelkezik a Buddha természettel, mégis az emberi lényeknek van a legtöbb  lehetősége és adottsága arra, hogy Buddhává váljanak. Az első teendő tehát megérteni, hogy  milyen nehéz ezt az emberi életet megszerezni, milyen nehéz a Dharma gyakorlásához  szükséges tizennyolc feltétellel rendelkeznünk. Számos módja van annak, hogy megmagyarázzuk az emberi életforma megszerzésének nehézségeit és fontosságát, az első,  ahogyan ezt az okozatiság szempontjából világítjuk meg. Belátjuk, hogy a világban  minden dolog az alapvető és teljes okozatiság alapján létezik, semmi sem keletkezik  véletlenül és kifejthetetlen okok nélkül. Így a mi emberi létformánk sem véletlenül alakult  ki, hanem megvannak a speciális okai. Mi tehát annak az oka, ha sikerül emberi  életformára szert tennünk? Az vezethet az emberi életformához, ha tartózkodunk a nem  erényes cselekedetektől, és tudatosan törekszünk a helyes erkölcsi életvezetésre. Ez  azonban beláthatóan meglehetősen ritka. Ha körülnézünk a világban,vagy akár  az egész univerzumban azt találjuk, hogy nagyon kevés lény gyakorolja a szellemi  ösvényt, és ezek között is nagyon sok olyan van, aki csak a felszínen tűnik Dharma  gyakorlónak. Mindezek alapján látjuk, hogy az emberi életforma oka meglehetősen ritkává teszi  azt, hogy bizonyos lények ilyen életformát szerezhessenek maguknak. Mindezek alapján az  okozatiságot megvizsgálva látjuk, hogy milyen csekély az esélye annak, hogy emberi  létformára lehessen szert tenni. 
               A  következő lépésben a számok, mennyiségek  szempontjábólvizsgáljuk meg az emberi élet elérésének nehézségeit. Igaz ugyan, hogy mai  korunkban túlnépesedésről beszélünk, mégis változatlanul igaz a szútráknak azon tanításai,  hogy azok a lények, akik a magasabb létbirodalmakból az alacsonyabb létbirodalmakba  haladnak annyian vannak, mint a világegyetemben az atomok, és azok akik az  alacsonyabb létbirodalmakból a magasabb létbirodalmakba haladó lényeket tekintjük, ezek  száma olyan csekély, mint a hüvelykujjunk körme alatt található porszemek. Saját  környezetünket vizsgálva azt találjuk, hogy nagyon sok ember él egy országban, vagy  városban, de összehasonlítva néhány épületben található rovarok mennyiségével, ez még  mindig nagyon csekély. Az emberi élet fontosságának megvilágosításának harmadik  módja lehet egy példázat. A szútrákban találunk egy példázatot, mely szerint  képzeljük el az egész világot, mint egy óceánt. Ennek a felszínén hánykolódik egy arany járom,  melyet a szelek ide-oda dobálnak a hullámok felszínén, ha keleti szél fúj  nyugatra sodródik, ha nyugati szél fúj pedig keletre. Az óceán fenekén él egy vak teknős, aki  minden száz évben egyszer bukkan az óceán felszínére. Olyan nehéz emberi  életformára szert tennünk, amilyen csekély az esélye annak, hogy a száz évente egyszer  felszínre bukkanó teknős fejével beletaláljon a végtelen óceán felszínén hánykolódó arany  járom nyílásába. Mindez persze csak példázat, ez a helyzet nem létezik, de azt  találhatjuk, hogy tökéletes a hasonlóság a példázat és a valóságos életszituáció között. Ha  belegondolunk azt láthatjuk, hogy a más létbirodalmakba való születésünk esélye igen nagy.  Könnyen születhetünk a poklok vagy állatok létdimenziójába. Az óceán hullámain hánykódó  járomnak csak egy nyílása van, és ez szintén azt jelképezi, hogy az emberi életformában  való megszületés esélye milyen csekély. Az, hogy a vak teknős csak százévenként egyszer  jön a felszínre ugyancsak azt szemlélteti, hogy csak nagyon kevés lénynek sikerül olyan  karmát felhalmoznia, hogy emberi létformában szülessen meg ismét. A teknős vaksága  azt jelképezi, hogy még azok között is, akik kialakítják az emberi létformában való  újjászületéshez szükséges okozatiságot, sok olyan van, akinek erényes cselekedetei  nem elég erősek. Ha sikerül a megfelelő okokat kialakítanunk, még akkor is számtalan  akadályon kell felülkerekednünk ahhoz, hogy emberként születhessünk meg. A példázatból is  láthatjuk, hogy számtalan olyan akadály lehet, amely eltörli azt a lehetőséget,  melyet a kialakult ok megteremtett. 
              Ha gyakorlati szempontból vizsgáljuk meg az emberi  életforma ritkaságát, szintén azt találjuk, hogy rendkívül csekély a valószínűsége a  megfelelő életforma elérésének, hiszen az érző lények életformáját elérve is kicsi a  valószínűsége, hogy teljesüljön a tizennyolc előfeltétel, amely szükséges a Dharma gyakorláshoz. Ez  azt jelenti, hogy az érző lény mentes a nyolc kedvezőtlen körülménytől, tehát nem  születik a nyolc zaklatott, nyughatatlan létformába, és ezzel egyidôben fel van  ruházva a tíz kedvezô tulajdonsággal, mely együttesen kiadja a tizennyolc előfeltételt. 
              A tizennyolc előfeltétel közül az első nyolc kedvezőtlen  hely között négy nem emberi 
              (1), négy pedig emberi (2) állapot: 
              (1.1) A poklok birodalma, ahol iszonyatos szenvedéseken  kell keresztülmenni, tehát a Dharma gyakorlására mindenképpen kedvezőtlen ez a  birodalom. 
              (1.2) Az éhes szellemek birodalma, ahol a lényeket olyan  iszonyatos éhség és szomjúság kínozza, hogy semmiképpen sem képesek a Dharmát  gyakorolni. 
              (1.3) A nem emberi lények birodalma, például bármely  állat, mert ők olyan alapvető tudatlansággal rendelkeznek, hogy az eleve lehetetlenné  teszi a tanulást, és a tanítások gyakorlását. 
              (1.4) A hosszú életű istenek birodalma. Néhány szöveg azt  mondja, hogy ide tartoznak az összes istenek, melyek nem a magasrendű istenek,  mindenesetre a jelen magyarázatban azt találjuk, hogy ebben a birodalomban  élnek azok a hosszú életű istenek melyek formát öltenek ugyan, de létezésük során leáll  minden mentális aktivitás, egyfajta mentális stagnáció áll be, és ez az állapot képtelenné  teszi őket arra, hogy a Dharmát gyakorolják.  
              A nyolc kedvezőtlen hely közül a négy emberi birodalom a  következő: 
              (2.1) A barbár, vagy primitív népek szintje, ahol az  emberek öldökléssel és haragoskodással vannak elfoglalva, és semmiféle esélyük  nincs a Dharma gyakorlására. 
              (2.2) A helytelen szemlélettel rendelkezők szintje, akik  nem hisznek például a három drágakő fontosságában, nem hisznek abban, hogy az erényes  cselekedetek boldogsághoz vezetnek, a nem erényes cselekedetek pedig lehetetlenné  teszik a boldogság elérését. 
              (2.3) Amikor valaki olyan időszakban születik, amikor Buddha  nem jelent meg és nem tette közzé tanításait. Következésképpen ennek alénynek  nincs lehetősége arra, hogy a Dharmát meghallja. 
              (2.4) A szellemileg fogyatékosok szintje, akik nem  képesek a tanítások felfogására. 
              Ez volt tahát a nyolc kedvezőtlen hely. A Dharma gyakorlásához  mentesnek kell lennünk az előző nyolc kedvezőtlen feltételtől, de  teljesülnie kell a következő tíz kedvező feltételnek is, melyek közül öt saját belső világunkból  fakad (3), öt pedig külső körülményekből (4). 
              (3.1) Emberi lényként kell megszületnünk. 
              (3.2) Központi helyen kell megszületnünk, földrajzi  értelemben is és Dharma értelemben is. Földrajzi értelemben Indiát értjük, Bodhgayát,  ahol minden eddigi és jövendőbeli Buddha eléri a megvilágosodást. Dharma  szempontból központi helynek számít, ha szerzetesek és apácák, valamint női és férfi  világi gyakorlók egyaránt élnek a helyen. 
              (3.3) Épek legyenek érzékszerveink, főleg fülünk, hogy  képesek legyünk a tanítást érzékelni. 
              (3.4)Őszinte és megrendíthetetlen hitünk legyen a Buddha  tanításaiban, különösen pedig a vinayában, ami minden tanítás alapja. 
              (3.5) Az egyén nem követte el az öt rendkívül súlyos,  végtelen következményekkel járó bűnt. Ezek a következôk: 
              - megöli apját 
              -  megöli anyját 
              -  arhatokat ölünk 
              -  ha tanítóBbuddha életére törünk 
              -  viszályt szítunk a Szangha két csoportja között 
              (4.1) Abban az időben kell születni, amikor a Buddha  jelen van, már elterjesztette tanításait. Különféle világkorszakok vagy eonok léteznek,  azokat , melyekben a Buddha nem jelenik meg sötét eonoknak nevezzük. Jelenlegi eonunk  rendkívül szerencsés, mert ezer Buddha megjelenésére számíthatunk. Általában  beszélve viszont a sötét eonok száma sokkal nagyobb, mint a világosaké. 
              (4.2) Nem elég, hogy világkorszakunkban a  Buddha megjelent, hanem az is szükséges, hogy kedvezőnek találja a feltételeket ahhoz,  hogy meg is forgassa a Dharma kerekét, tehát tanításokat adjon. Tudjuk, hogy jelenlegi  eonunkban a történeti Buddha Shakyamuni sem adott tanításokat rögtön a megvilágosodás  elérése után, csak később forgatta meg a Tan kerekét. 
              (4.3) Az sem elegendő azonban, hogy a Buddha  kinyilvánítsa a tanításokat és megforgassa a Tan kerekét, hiszen ezeknek a tanításoknak  töretlenül fenn is kell maradniuk, és jelenlegi korszakunkban ez a feltétel is  teljesül, hiszen tanításai máig is töretlenül élnek. Más korszakokban az is előfordul, hogy  számtalan Buddha elérkezik, de tanításaik vonala megtörik. 
              (4.4) Az sem elegendő, hogy a tanítások töretlenül  fennmaradjanak. Szükség van azokra az emberekre, akik töretlenül gyakorolják a tiszta  Dharmát. Ha körülnézünk beláthatjuk, hogy nagyon kevés olyan embert találunk,  akik folyamatosan törekednek a Dharma gyakorlására, és ezek között is sok olyan van,  akik nem tisztán gyakorolják a Dharmát, hanem pusztán a felszínen. 
               (4.5) A komoly Dharma gyakorlóknak nagyon nehéz  megteremteni a megfelelő életkörülményeket. A felszínes, vagy kevésbbé komoly  gyakorlók élete általában mentesebb a nehéz körülményektôl, de az igazán mély és  komoly szándékú gyakorlók, akik teljes elvonulásban, barlangokba visszavonulva  gyakorolnak nehéz életkörülményekkel küszködnek. Elég, ha a nagy tibeti  jógi Milarépa életére gondolunk, aki folyamatosan a betevő falat megszerzéséért küzdött. 
            Látjuk tehát, hogy a Dharma gyakorlásához szükséges  tizennyolc feltétel együttes megjelenése mennyire ritka, így be kell látnunk milyen  rendkívüli fontosságú ajándék az, ha erre az életformára teszünk szert. Ez azonban nemcsak  ritka, hanem rendkívül értékes is, hiszen   jelenlegi életünkben megadott testünket járműként használjuk fel arra,  hogy magasabb szinteket érhessünk el, magasabb létbirodalmakat,  vagy akár a végső megvilágosodást. Amikor felismerjük, hogy ez az élet  milyen nagy érték és milyen ritka, akkor nem maradhatunk tovább tétlenek, hanem megpróbáljuk  kihasználni a lehető legjobban, ami nem más, mint a Dharma gyakorlása. 
            A tanítás első sorának második fő összetevője az, hogy  megmagyarázzuk a világban uralkodó állandótlanságot, mulandóságot és a halál  állandó jelenlétét. Nem elég belátnunk, hogy milyen nagy értékű és ritka az emberi  életforma, hanem ebben a részben azt is átvilágítjuk, ha rendelkezünk ezzel az  életformával, akkor halogatás nélkül hozzá kell látnunk a Dharma gyakorlásához. Ennek a résznek  három összetevője van, az első rész a halál bizonyosságáról szól, a második a halál  idejének bizonytalanságáról, a 
              harmadik pedig arról, hogy a halál pillanatában semmi nem  lehet segítségünkre, csak a tiszta Dharma. 
              (1.) Azt jelenti, hogy aki ebben a világegyetemben  megszületik, az meg fog halni. 
              Egyetlen olyan személy sem létezik, aki ebben a világban  megszületik és nem hal meg, még a tökéletesen megvilágosodott Buddhák is felvállalták,  hogy az egyszerű emberek számára példát mutatandó emberi testben születtek meg, és  átmentek a halál szakaszán. 
              (2.) A halál idejének bizonytalansága. Tudjuk, hogy  egyetlen élőlénynek sincs meghatározott élettartama. Életünkben számtalan olyan  körülmény van, mely bármikor véget vethet életünknek, és csak nagyon kevés olyan dolog  van, amely folyamatosan meghosszabbítja életünket, mindez teljesen  kiszámíthatatlanná teszi a halál bekövetkeztének időpontját. Néhányan meghalnak már  születésük előtt, néhányan születésük után, vagy gyermek-, ifjúkorukban halnak meg,  tehát az élettörténet során a hálál bármikor bekövetkezhet. 
              (3.) A halál időpontját sehogyan sem befolyásolhatjuk,  nem számít milyen gazdagok, műveltek hatalmasok vagyunk is, a halál pillanatában ezek  a dolgok nem lesznek segítségünkre, mégha egész világokat igazgató császárok  vagy uralkodók vagyunk is, a halál pillanatában minden földi javunkat magunk mögött  kell hagynunk. Tudatunk egy számunkra ismeretlen végállomás felé indul el, és az  egyetlen dolog ami segítségünkre lehet a Szent Dharma, és mindaz, amit életünkben a Dharma  ösvényén véghezvittünk. 
              Ezek miatt az okok miatt kell a Dharma gyakorlást  késedelem nélkül megkezdeni. Nem mondhatjuk, hogy most még fiatalok vagyunk, de majd  öreg korunkban hozzá fogunk a gyakorláshoz.  
            A négysoros tanítás második sora szerint, ha ehhez az  élethez ragaszkodunk, akkor nincs meg bennünk a kellő lemondás. Ez azt jelenti,  hogy ha nincs bennünk tökéletes lemondás, és bármilyen mértékben ragaszkodunk még a  világi létezéshez, akkor függetlenül attól, hogy milyen mértékben gyakoroljuk is a  szent Dharmát, az legfeljebb felsőbb birodalmakba juttat, de nem teremti meg az alapot  ahhoz, hogy a végső, tökéletes megvilágosodást elérjük. Ahhoz, hogy kialakítsuk  magunkban a lemondás kellő viselkedésformáját, elmélkednünk kell a szamszarában  uralkodó szenvedéseken. A tanításnak ez a sora közvetlen módon megvilágítja a  szamszara szenvedéseit, közvetett módon pedig rávilágít az okra és okozatra, arra  tudnillik, hogy a szamszarában uralkodó szenvedések oka a negatív cselekedetek egymásra  halmozása, mert képtelenek vagyunk átlátni, hogy melyek a helytelen cselekedetek, amelyektől tartózkodnunk kell. 
               
              A szamszara hat létbirodalomra oszlik, három  alacsonyabbra és három magasabbra. A három alsó magába foglalja a poklok, éhes szellemek és az  állatok birodalmát. Látjuk, hogy a szamszarában végtelen szenvedés uralkodik, ennek  három fajtája van, a szenvedés okozta szenvedés, a változás okozta szenvedés, és az a  szenvedés, melyet minden dolgok mulandósága okoz. A szenvedés első típusa a szenvedés  okozta szenvedés az, melyet mindannyian szenvedésnek tekintünk, a testi fájdalom, a  félelem, a szorongás. Ez a fajta szenvedés általában az alsóbb létbirodalmakban uralkodik. 
              Az első a poklok birodalma, ahol tizenynyolcfajta különböző poklot különböztetünk  meg, van például hideg, forró, szomszédos és félpoklok. Az ott szenvedő lények végtelen  szenvedésen mennek keresztül, amelyet az emberi létbirodalomban elviselt  szenvedések alapján fel sem tudunk fogni. Ezekben a létbirodalmakban nem csak egyetlen  emberöltő idejére szenvednek a lények, hanem több millió éven keresztül.  
              A második  alacsonyabb létbirodalom az éhes szellemeké itt a végtelen időn keresztül szenvedő  lényeket hihetetlen szomjúság és éhség kínozza, ide legfőképp a ragaszkodás és kötődések miatt  születnek a lények, és kínzó éhségüket és szomjúságokat egyetlen morzsányi élelem vagy  egyetlen cseppnyi ital sem csillapítja, és évmilliókon keresztül szenvednek ebben az  állapotban.  
              A  harmadik alacsonyabb birodalom az állatok birodalma. Ez is két  részre osztható, mert vannak állatok akik az óceánban élnek, és vannak akik a  szárazföldön. Az óceánban lévő állatok világában azt találjuk, higy ezek a lények ide-oda  sodródnak, soha nincs állandó lakhelyük, a hullámok és áramlatok ide-oda dobálják őket,  és mindig új társak közé keverednek, a nagy halak megeszik a kisebbeket, a kicsik  csoportosan megtámadják a nagyobb vízi élőlényeket, tehát állandó bizonytalanságban  telik az életük. A szárazföldi állatoknak is két csoportra oszthatók, vannak akik az  emberek közelében élnek és vannak, akik a vadonban szétszórva élnek. Az emberek  közelében élő, háziasított állatoknak számtalan szenvedésen kell keresztülmenniük,  nehéz terhek cipelésére kényszerítik őket, kínozzák őket, végül leölik őket bőrükért,  húsukért, csontjukért. A vadonban szétszórt állatok is számtalan szenvedésnek  vannak kitéve, vadászok törnek az életükre, egymást pusztítják, és másfajta veszélyek is  leselkednek rájuk. Mivel semmi garancia sincs arra, hogy nem születünk meg ezen három alsóbb  létbirodalom valamelyikében, és ezáltal semmi esélyünk sincs a Dharma  gyakorlására, ezért be kell látnunk, hogy milyen fontos kihasználnunk az időt, amíg  ezt az emberi testet birtokoljuk és egészségesek vagyunk, hogy késlekedés nélkül  gyakoroljuk a Szent Dharmát. A szenvedés második fajtája a változás okozta szenvedés, a  magasabb létbirodalmakra jellemző. Ezek olyan körülmények okozta szenvedések,  melyeket első pillantásra kedvező, vagy szerencsés körülményeknek tekinthetünk,  mélyebben megvizsgáva azonban kiderül, hogy kedvezőtlenek, szenvedéssel teltek.   
               A három felsőbb létbirodalom az istenek, a félistenek és az emberi lények  létbirodalma. Hiába születik meg valaki az istenek létbirodalmában, ahol elképzelhetetlenül sok öröm  veszi körül, mindezek az élvezetek múlékonynak bizonyulnak, és ebben a világban is  megjelennek előbb utóbb a halál jelei. Ezek a jelek olyan nagy tudati szenvedést  okoznak, amelyek még a három alsó világban tapasztalt szenvedéseknél is sokkal  nagyobbak.  
              A félistenek létbirodalmában élő lényeken óriási irígykedés uralkodik  állandóan. Ők folyamatos harcban állnak az istenekkel, de folyamatosan legyőzetnek  a csatatmezőkön. Szenvedésük oka ez az állandó háborúskodás. Ebben a  létbirodalomban az összes férfi elesik a csatamezőkön, a nők pedig házaikban maradva  látják társaikat elpusztulni, nekik pedig ez okosz mérhetetlen lelki szenvedést.  
              Az emberi  létbirodalom szenvedéseihez szükségtelen külön magyarázatot fűznünk, hiszen saját  tapasztalatunkból tudjuk mennyi kínnal találkozunk ebben az életben, s függetlenül attól,  hogy milyen gazdagok vagy szegények vagyunk bármit teszünk is, semmi nem vezet el a  végső megelégedettséghez, és ez a hiány az állandó szenvedést szüli. A szenvedés  harmadik típusa, a világban létező valamennyi dolog függő és múlandó természete okoz. Ez az  érzés általában semleges érzésként tűnik fel, mélyebb vizsgálat során azonban  belátjuk, hogy ezek az érzések és gondolatok is szenvedéshez vezetnek, hiszen a  szamszarában való létezés nem más, mint maga a szenvedés állapotában való időzés. A szamszarában  való létezés során semmiféle tevékenység nem vezet el bennünket a végső megelégedettséghez, függetlenül attól, hogy mit és hol csinálunk, milyen társakkal, barátokkal  vesszük körül magunkat, egyetlen tevékenységünknek sem lesz végső és állandó eredménye.  Soha nem találjuk meg a megelégedettséget, ezért a szamszara lényege az összes  létbirodalomban a szenvedés, ugyanúgy, ahogyan a tűz lényege a forróság, legyen az  egészen kicsi tűz, vagy hatalmas tűz. Másik példázattal élve láthatjuk, hogy a mérgezett  ennivaló káros, függetlenül attól, hogy ízletes vagy íztelen ennivalóról van-e szó. Ugyanígy  a szamszara minden szinten és minden tekintetben szenvedésekkel teli, és helytelen  létezési mód. Következésképpen ezen a szenvedésen elmélkedve belátjuk, hogy meg kell  szabadulnunk ettől a létmódtól, felbukkan bennünk a megszabadulás vágya és  szükségszerűsége. Ezeket a szenvedéseket okozó zavarodottságokat lebontva törekszünk a  megvilágosodás felé, ugyanúgy, ahogyan a madár nem kíván többé a leégett erdőben időzni, vagy  ahogyan a befagyott tóban sem kívánnak a békák élni, hanem más lakhelyet keresnek.  Ugyanígy a szamszara egészét átvilágítva és szenvedéssel teli természetét megértve  kialakul bennünk a megszabadulás vágya. 
            A vers második sora közvetlen módon megvilágítja a  szamszarában uralkodó szenvedéseket, közvetve pedig elmagyarázza az ok-okozati  összefüggést. Miért születünk a szamszara világába? Ennek az oka az, hogy a nem erényes  cselekedeteket gyakoroljuk. 
              Melyek a nem erényes cselekedetek? Bármely cselekedet,  amely a tudatlanság három összetevőjének valamelyikéből ered, a kötődésből, a  vágyakozásból, vagy a gyűlöletből. 
              Ezen három hiba elkövetését nevezzük nem erényes  cselekedetnek. Ezen belül tíz nem erényes cselekedetet ismerünk. Az első hármat fizikailag  hajtjuk végre: 
              1. Az ölés,  melynek oka lehet vágyakozás, harag, vagy másfajta zavarodottság. Az ölés mindenképpen ölésnek számít a legkisebb bogártól az  emberig. 
              2. A lopás.  Függetlenül attól, hogy milyen módon követjük el, lopásnak számít a csalás, a rablás, a csendes tolvajlás. Mindenképpen lopásnak minősül  egy olyan cselekedet, mely mások tulajdonának megszerzésére irányul, legyen az  bármely apróság, vagy nagyon értékes dolog. 
            3. Az olyan  társsal létesített szexuális kapcsolat, aki nem az állandó élettársunk. 
            A második négy nem erényes cselekedetet beszédünkön  keresztül hajtjuk végre: 
            4. A hazugság. Igaztalan dolog állítunk. 
              5. Olyan beszédek, melyekkel személyek vagy csoportok  között békétlenséget szítunk. 
              6. Harag vagy gyűlölet miatt másokat megbántunk,  sérüléseket okozunk. 
              7. Hiábavaló, fölösleges beszélés, fôleg az, amely  irígységet, vágyakozást kelt másokban. 
            Az utolsó három pedig tudatilag elkövetett nem erényes  cselekedet: 
            8. Az irígykedés,  amikor megkívánjuk a másoknál látott dolgokat. 
              9. Harag,  gyűlölet, mely során másnak rosszat kívánunk. 
              10. A tudatlanság, ami abból fakad, hogy nem hiszünk a  tanításoknak, nem hiszünk az ok okozatiság törvényében, még ha el is magyarázták nekünk. 
             Ezt a tíz helytelen cselekedetet gyakorolva kerülünk  tehát kedvezőtlen körülmények közé. A következmény lehet átmeneti vagy állandó. Időleges  például az ölés, ami miatt például elkövetkezendő életünk nagyon rövid lehet, vagy a  lopás miatt szegényen születünk újra, vagy helytelen szexuális magatartás következményeképpen rosszul sikerült házasságokon megyünk keresztül. Ugyanígy, a  hazugság következtében elhagynak barátaink, ha bántó szavakat használunk  rágalmakat szórnak majd ránk is, ha hamis szavakkal csapunk be másokat, akkor magunknak is  hasonlóakkal kell majd szembenéznünk. Ha az irígykedés helytelen cselekedetét  követjük el, akkor sosem leszünk képesek vágyainkat valóra váltani, ha haraggal  vagyunk teli, akkor állandó félelmet fogunk tapasztalni, ha pedig a szemléletünk  helytelen, akkor sosem fogunk szert tenni valódi bölcsességre, állandóan a helytelen nézetek  foglyai maradunk. A végső eredménye a helytelen cselekedeteknek, hogy az alsóbb  létbirodalmak valamelyikében fogunk újjászületni. Ha kevés helytelen cselekedetet  vittünk végre, akkor az állatok birodalmában, ha többet akkor az éhes szellemek  birodalmában, ha pedig nagyon sokat, akkor a poklok birodalmában születünk meg ismét. Ha a  vágyakozástól, a haragtól, vagy a tudatlanságtól vezérelve elkövetjük ezeket a helytelen  cselekedeteket, akkor nem más lesz a következménye, mint az, hogy az alacsonyabb  létbirodalmak valamelyikében születünk újjá, ahol elképzelhetetlenül sok szenvedésen  kell majd keresztülmennünk. 
              Mindezek fényében belátjuk, hogy rendkívül fontos ezektől  a cselekedetektől tartózkodnunk, akár életünk árán is. Tartózkodnunk kell a  tettel és szóval elkövetett rossz cselekedetektôl, tudatunkban pedig ki kell alakítanunk  egy szilárd elhatározást, hogy ezektől távol tartjuk magunkat. A tíz helytelen  cselekedettel szemben áll a tíz erényes cselekedet. Ezek valójában a nem erényes cselekedetek  ellentettjei. Abból erednek, hogy az erényes cselekedetet végrehajtó személy mentes a  különféle zavarodottságoktól és tudati elhomályosodásoktól. Azáltal gyakorolhatjuk az  erényes cselekedeteket, hogy tartózkodunk a nem erényes cselekedetektôl. Így teremtjük  meg a boldogság elérésének lehetőségét. A tíz erényes cselekedetnek is megvannak az  időleges és végső eredményei, ami szintén ellentettje a nem erényes cselekedetek  következményeinek. Ha tartózkodunk az öléstől hosszú életűek leszünk, ha tartózkodunk a hazugságtól  nem hullanak ránk rágalmak, és így tovább. Az erényes cselekedetek végső  eredménye attól függ, hogy mennyit halmozunk belőle fel, és ettől függően  újjászülethetünk Shrávaka, Pratyéka Buddhaként, vagy végső, teljes megvilágosodást elért Buddhaként.  Mindenek fényében tehát szilárdan el kell határoznunk, hogy ezeket az  erényes cselekedeteket gyakoroljuk, mint a legfelsőbb boldogság forrását. A cselekedetek  harmadik fajtája a közömbös cselekedetek csoportja. Ezek sem nem erényes  cselekedetek, de nem is az ellenkezőjük. Olyanok például, mint az evés, az ivás, a sétálás, a  pihenés. Mivel azonban ezekbe nincs sem erényes, sem erénytelen összetevő belefoglalva, ezért  időpocsékolás számba mennek, hiszen nem visznek bennünket előre. Át kell tehát  ezeket a cselekedeteinket is alakítanunk olyanná, melyek erényes cselekedeteket  halmoznak fel. Hogyan alakítjuk át ezeket a közömbös cselekdeteket erényes cselekedetekké?  Ha megváltoztatjuk a cselekedet mögött álló szándékunkat. Például, ha a puszta  örömből való evés helyett azért eszünk, hogy testünket helyreállítsuk a teljes egészség  számára, hogy a Dharmát minél tovább gyakorolhassuk. 
               A vers harmadik sora azt mondja, ha ragaszkodunk saját  célkitűzésünkhöz, akkor nincs meg bennünk a megvilágosodás gondolata. Ennek  magyarázata az, hogy a szamszara egészének természetét átvilágítva arra az  elhatározásra jutunk, hogy megszabadulunk a szenvedéstôl. Ez az elhatározás hiányos,  hiszen a megszabadulást nemcsak saját érdekünkben, hanem minden más érző lény  érdekében kell elérnünk. Egy részleges elhatározás nem bontakoztatja ki minden  lehetséges képességünket, így aztán sem a saját, sem a mások megszabadulását nem tudjuk ezzel  az elhatározással elérni. A célkitűzésnek mindenképpen a minden érző lény javát  szolgáló teljes megszabadulásnak kell lennie. A megvilágosodás sem érhető el a megfelelő  okok és előfeltételek nélkül. Az ok a hagyomány szerint a szeretetteljes együttérzés, az  alap a megvilágosodás gondolata, a feltételek pedig a magasan fejlett tecnikák. Ez a három  összetevő vezet el bennünket a tökéletes megvilágosodáshoz. Meditálnunk kell tehát az  együttérzésen, aztán ki kell alakítanunk a megvilágosodás gondolatát, majd követnünk  kell a bódhiszattvák által kidolgozott módszereket. A szeretetteljes együttérzés bár  mindannyiunkban megvan, még az állatokban is, de az emberek szertetete általában önző,  mert csak a gyermekeiket, családjukat és közeli barátaikat szeretik. Ezzel szemben  a hagyományban megfogalmazott együttérzés egyetemes, minden érző lényre,  a közömbös és ellenséges lényekre egyaránt vonatkozik. Az ilyesfajta egyetemes  együttérzés felkeltésére és gyakorlására azonban nem vagyunk eredendően képesek,  hanem lépésről lépésre kell ezt kialakítanunk. Ezt elkezdhetjük gyakorolni úgy, hogy először  egy olyan személy iránt keltjük fel, aki egyébként is nagyon kedves nekünk. Lehet  például édasanyánkon, édesapánkon, vagy más hozzánk közel álló személyen.  Emlékezzünk mindarra a kedvességre amellyel körülvett bennünket, a szeretetere,  mellyel elhalmozott bennünket, és ennek alapján alakítsuk ki a szeretetteljes  együttérzést magunkban. Hasonlít ez az anyai szeretethez, amint gyermekének mindig jót kíván,  minden körülmények között boldogságot, egészséget, folyamatos megelégedettséget,  tehát azt, hogy rendelkezzen a boldogság okával. Ez az érzés az, amit szeretetteljes  kedvességnek nevezünk. Mindezt szilárd szándékkal tasszük és így alakul a ki természetes  módon megjelenő szeretetteljes együttérzés. Ezekután ezt az érzést felfokozva igyekszünk  ráirányítani ellenségeinkre is ezt az érzést, majd a következő lépésben megpróbáljuk  kiterjeszteni az összes érző lényre. Amikor kellőképpen kialakult bennünk ez a  szeretetteljes kedvesség és minden érző lényre sikerült kiterjesztenünk, utána alakíthatjuk  ki az együttérzés érzetét, hiszen láthatjuk, hogy az általunk szemlélt érző lények  szenvednek, ezért együttérzésünkkel azt kívánjuk, hogy szenvedésük szűnjön meg, illetve ne legyen  meg bennük a szenvedés oka. Ez a kívánság az együttérzés. A gyakorlatban ez ugyanúgy  megy végbe, mint az előző esetben, először a hozzánk legközelebb álló személyek  felé irányítjuk, utána egyre nehezebb tárgyakra terjesztjük ki. Az őszinte együttérzés  tehát azt jelenti, hogy minden érző lénynek azt kívánjuk, hogy legyen mentes a szenvedés  okától, nem teszünk különbséget, hogy barátunkról vagy ellenségünkről van-e  szó. A közönséges értelemben vett együttérzés rendszerint egy általunk szeretett  személy balszerencséje feletti szánakozást jelenti, míg az ellenségünket ért hasonló  balszerencsének módfelett örülünk. 
              Természetesen a valódi együttérzés nem válogat, és ezt a  meditáció technikáján keresztül fejleszthetjük ki. Tehát amikor ezt a két összetevőt, a  valódi kedvességet, és a szeretetteljes együttérzést kifejlesztettük, akkor  magától, természetesen fog kialakulni a megvilágosodás gondolata. Ez azt jelenti, hogy minden érző  lény érdekében, és számára kívánjuk a végső megvilágosodást. Ezt nevezzük  bodhicsittának, megvilágosodott gondolatnak. Ha nem sikerül kialakítanunk a  szeretetteljes együttérzést, akkor a tökéletes megvilágosodást sem érhetjük el soha, hiszen ez a kettő  szolgálja az alapot ahhoz, hogy a megvilágosodás gondolata magától, természetszerűen  kialakuljon, hiszen ez a kettő vezet el oda, hogy kivétel nélkül minden érző lény  megszabadulására igyekszünk elérni a megvilágosodást. A bódocsitta leglényege tehát az, hogy  felhagyunk a beidegződéssel, hogy folyton csak a saját jólétünkkel és biztonságunkkal  vagyunk elfoglalva, magunkat mindig mások elé helyezzük, így nem vagyunk egyenlőek  másokkal. Ezt tökéletesen fel kell számolnunk magunkkal, és szilárdan el kell  határoznunk, hogy minden érző lény javát szolgáljuk, minden rosszat amit elképzelhetünk az  életben azt saját magunkra vállalunk, és minden jót, amit csak el tudunk képzelni,  azt minden érző lény felé kiárasztani. A beidegződések megfordításának ezen  meditációján keresztül bonthatjuk le magunkban a folyamatos önmagunkhoz való ragaszkodást,  saját gondolatainkhoz való kötődést, és alakíthatjuk át szeretetünket és  együttérzésünket olyanná, amely minden érző lényre kiárad, és ez a megfordulás a relatív bódocsitta.  Ez adja alapját annak is, hogy a későbbiek során a Bódhiszattvák általános gyakorlatait  gyakoroljuk, hogy tulajdonságaikat elérhessük, így tehát a Bódhiszattvák  hat tökéletességét és négy összegyűjtött erényét, amelyeket a szútrák különbözô  helyeket leírnak.  
             A tanítás negyedik sora szerint, ha a kötődés jelen van bennünk,  akkor nincs meg a helyes szemlélet. Ez a sor tehát a szemléletről szól, megrétése  rendkívül sok tanulmányozást igényel, de ha röviden akarjuk összefoglalni, akkor arról  van szó, hogy a meditáció és a helyes, mélyreható bölcsesség együttesen alkotja a  megfelelő szemléletet. Általános tudati állapotunk rendkívül zaklatott, bolyongó, ide-oda  vándorol, gondolatok halmozzák el, egy ilyen elfoglalt tudat képtelen a meditációra.  Következés képpen a helyes szemléletet megalapozó előfeltétel a koncentráció. A  meditáció során különféle lépéseket alkalmazhatunk, az elsőben mindenképpen alkalmas, ha egy  tárgyra koncentrálva igyekezünk a koncentrációt kialakítani. Például ha egy Buddha  ábrázolásra összpontosítunk, ezáltal számos erényt felhalmozva, a  koncentrációt tökéletesítve elérjük azt, hogy tudatunk, lélegzésünk, szemeink, minden egyes  részünk erre az egy tárgyra összpontosuljon. Az ilyesfajta tárgyra összpontosított  koncentráció segtíségével elért tökéletes nyugalmon keresztül érkezhetünk el a belső  meditációhoz, amit szintén több lépcsőben alakítjuk ki. Először megpróbálunk arra  összpotosítani, hogy a minket körülvevő tárgyak tudatunk termékei. A minket körülvévő  tárgyak ugyanis nem jelennek meg ok nélkül, egyetlen egy sem létezik teljes ok,  megfelelő ok, vagy bármiféle ok nélkül. Ezeknek a tárgyaknak az alapvető oka az, hogy a  látáson, halláson, az érzékelésen keresztül tudatunk kivetíti önmagát. Nincsen tehát külső  teremtő, minden minket körülvevő dolog a tudat saját kivetítései miatt tűnik  fel. Igyekszünk a meditációban belátni ezt, és ugyanígy egy következô lépésben  megpróbáljuk belátni, hogy minden mentális tárgy, tudatunkban felbukkanó objektum is  illúzió, káprázatszerű, olyan, mintha álmunkban találkoznánk dolgokkal. Tudjuk, hogy mikor  álmodunk, az álmunkban látott dolgok érzelmeket kelthetnek fel bennünk, örömöt, vagy  szomorúságot, de amikor felébredünk azt tapaszataljuk, hogy az álmunkban látott  dolgoknak nyomát sem találjuk már. Ugyanígy belátjuk a tudatunkban felbukkanó  tárgyakról és a külvilág tárgyairól, hogy nem léteznek független okoktól nem függő szilárd  lényegiséggel, csupán az által léteznek, hogy bizonyos feltételek és okok teljesülnek.  Amikor mindezt belátjuk, természetesen a tudatunkban megjelenő tárgyak, a  külvilágban bennünket körülvevő tárgyak nem szűnnek meg létezni, továbbra is ott vannak,  de létezésük természetét átvilágítjuk, ugyanúgy, ahogyan a szivárványra tekintve  azt látjuk, hogy ott van, létezik, körülvesz bennünket, mégis belehatolván azt tapasztaljuk,  hogy üres, nincsen tartalma. Minden bennünket körülvevô dolgot átvilágítva ugyanazt  tapasztaljuk, hogy nem rendelkeznek független létezési alappal. Ez azonban  megszűnésüket nem jelenti. Belátjuk tehát, hogy a külvilágunkban és bennünk megjelenő dolgok  egymástól kölcsönösen függő, interdependens természete és a leglényegiségüket  jelentő üresség két egymást ki nem záró összetevője a dolgok természetének. Amikor a  meditációnak ezt az állapotát elérjük, akkor egyszerre érünk el a mélyreható bölcsesség  szintjére, és a valamennyi létező dolog relatív, kölcsönösen függő természetét  átvilágító felismeréshez. Ezen keresztül a meditációban működő tudat ráébred minden  dolgok természetének lényegére, amely az üresség, és a meglátást alkotó két összetevő, a  mélyre ható bölcsesség és a dolgok relatív természetét belátó felismerés úgy olvad  össze, mint ahogy víz a vízzel összeolvad, és egy rendkívül intenzív egy pontra  fókuszált koncentrációban ezt a felismerést igyekszünk fenntartani a meditáció során. Ha  ezt az intenzív, koncentrált meditációt sokáig fenntartjuk és sokszor gyakoroljuk,  akkor előbb utóbb a bennünket körülvevő káprázat átalakul az elsődleges, őseredeti bölcsességgé, melyen keresztül megvalósíthatjuk a Buddha három testét, a három kayá-t. 
              A tanítás harmadik része az összegzés. Ebben felajánljuk  mindazokat az érdemeket, melyeket felhalmozunk a gyakorlat elvégzésével, vagy a  tanítás meghallgatásával. 
              Felajánljuk pedig annak érdekében, hogy minden érző lény  elérhesse a megvilágosodást és a megszabadulást. Ezzel pedig mi is elértünk az  "Elszakadás a négy ragaszkodástól" című tanítás végéhez. Végezetül recitáljuk közösen a  felajánló imákat. (Ima recitálása) 
          Vissza a tanitásokhoz 
             |