Kérdés: Rinpocse, mesélne nekünk valamit az életéről?.png)
                        Válasz: Talán azzal kezdeném, ami születésem előtt történt. A “Szakja 
                        Trizin” cím azt jelenti, hogy a “Szakja TrónBirtokosa”és a nagyapám volt az 
                        utolsó Trizin a családunkban. Szüleim, mivel nagyon szerettek volna egy fiút, 
                        zarándokútra indultak aKailasz hegyhez, Nepálba, Lhászába és Dél Tibetbe, de 
                        nem kapták egyetlen jelét sem annak, hogy fiúk születne. Már minden reményt 
                        feladtak, amikor elérték a Nalanda Kolostort, ami egy jelentős Sakya Kolostor 
                        Lhászától északra. Elmondták gondjukat a kolostor apátjainak. A vezető 
                        szerzetesek megdöbbenve és aggodalommal telve hallgatták őket, mert 
                        nemzetségünk, a Dölma Palota ág, a Szakja tanok legezoterikusabb ága és azon 
                        felül a legtöbben, akik a kolostor élén álltak, ezeket a tanokat a nagyapámtól 
                        kapták meg. Számukra tehát a nemzetség folytonossága a legfontosabb. Bíztatták 
                        szüleimet, hogy ne adják fel a reményt, és azon felül vállalták, hogy nélkülözik 
                        egyik legjobb tanítójukat, Lama Ngawang Lodro Rincsent, így ő a szüleimmel 
                        tudott utazni. Ez veszteség volt a kolostor számára, de ő igen nagy erejű láma 
                        volt, aki mindenféle szertartást el tudott végezni. Különösen az volt imáinak a 
                        következménye, hogy gyerekeik születtek asszonyoknak, akiknek ez korábban nem 
                        sikerült. Ezután mindenhová együtt utazott apámmal és sok szertartást és imát 
                        végeztek el együtt egy fiú születése érdekében. Végül világossá vált, hogy az 
                        imák meghallgatásra találtak. Szüleim megálltak Tsedongban, egy kellemes 
                        kisvárosban Shigatse közelében. Úgy döntöttek, hogy ez megfelelő hely arra, hogy 
                        egy gyermek megszülessen részben talán azért, mert a város sok oly nagy Szakja 
                        tanító születéséről volt híres, mint pl. Ngacsang Csenpo Ngawang Kunga Rincsen. 
                        Én magam ugyanabban a szobában születtem, mint Ngacsang Csenpo. Egy további 
                        probléma merült fel: 
asztrológiailag előnytelen napok sora. Szüleim azt akarták, 
                        hogy egy előnyös napon szülessek, ezért még több imát mondtak el. Nem egy 
                        kedvezőtlen napon születtem: a nyolcadik tibeti hónap első napján (1945. 
                        szeptember 7-én), amit meglehetősen előnyös napnak tekintettek. Azt mondják, 
                        születésem pillanatában szivárvány volt látható házunk felett és Guru Rinpocse 
                        képét ajánlották fel apámnak, amelyek jó jelek, de én ezekről természetesen 
                        semmit sem tudtam.
                        Mi történik, amikor egy gyermek születik Rinpocse családjában?
                        Legelőször is, amint a gyermek megszületett, a DHI betűt, a beszédet és 
                          a bölcsességet képviselő Manjusri betűjét rajzolják a nyelvére egy különleges, 
                          sáfrányból és sok más dologból készült nektárral.
                          Mikor ment Ön először Szakjába?
                          Csak később. Azt mesélték nekem, hogy az első születésnapomat Tsedongban 
                          ünnepeltük és azután családunk rövid zarándokútra indult Guru Rinpocse híres 
                          szentélyéhez Tibet déli részén. Utána Szakja felé vettük utunkat, ahol második 
                          születésnapomat meglehetősen széles körben ünnepeltük.
                          Úgy tudom, hogy szülei meghaltak, amikor Ön még nagyon fiatal volt.
                          Igen, anyámra egyáltalán nem emlékszem már. Meghalt, amikor két, vagy 
                          három éves voltam, de a nővérére, nagynénémre még emlékszem. Olyan volt hozzám, 
                          mintha az anyám lett volna. Apám 1950-ben halt meg, amikor öt éves voltam. Erre 
                          nagyon jól emlékszem
                          Hány éves korában kezdte el tanulmányait?
Öt éves koromban. Ugyanabban az évben kaptam Lama Ngawang Lodro 
                          Rincsentől az első ABC leckét. Manjusri különleges szentélyéhez mentünk 
                          Szakjába, ahol Manjusri és Achala beavatást kaptam tőle. Ezután Manjusri szobra 
                          előtt Lama Ngawang felolvasta a betűket és én elismételtem őket. Ez 
                          természetesen csak a szertartás volt, és a továbbiakban egy másik tanítót 
                          kaptam, aki olvasásra tanított.
                          
Akkoriban kezdődtek spirituális tanulmányai is?
 Igen, Manjusrihoz szóló imákat kellett memorizálnom és recitálnom. Erre 
                          nagyon világosan emlékszem. A ceremónia után betűzést tanultam napi hét órát, 
                          heti hat napon keresztül, majdnem két évig. Mi tibetiek azt mondjuk, minél 
                          többet gyakorolja egy gyerek a betűzést, annál gyorsabban tanul meg olvasni.
 Kapott Ön abban az időben vallási tanításokat is?
 Több alkalommal kaptam beavatásokat. Azt mesélik, hogy szinte azonnal a 
                          születésem után Amitayus, hosszú élet áldást kaptam apámtól. Négy éves koromban 
                          Vadzsra Kila (Dordzse Phurba) beavatást kaptam tőle. Erre is egészen világosan 
                          emlékszem. Egy számomra nagyon kedves személyi szolga ölében ültem, és arra is 
                          emlékszem, hogy apám fekete kalapot és jelmezt viselt a rituális tánc haragos 
                          részénél. Sőt arra is emlékszem, hogy kik játszottak a hangszereken.
 Hol történt mindez?
 A Dölma Palotában. Ez egy hatalmas palota három fő szentéllyel, és sok 
                          egyéb helységgel. Összesen kb. nyolcvan szoba található benne, és az összes 
                          tanítást a szentélyek egyikében kaptam.
 Kijárt Ön a palotából?
                             Igen persze, de a városba nem sűrűn. A Palota körül egy nagy kiterjedésű 
                            síkság terült el a közelben egy folyóval. Amikor éppen nem tanultam, általában 
                              oda jártam egy szolgáló kíséretében a többi gyerekkel játszani.
                               Mikor kezdődtek komolyabb vallási tanulmányai?
                            1950 nyarán kezdtem el olvasni tanulni és ősszel a Ngor Kolostorba 
                              mentem, ahol megkaptam az ezoterikus “Ösvény és Következmény” (Lamdre) tanítást. 
                              Ennél Láma Ngawang Lodro Shenphen Nyingpo volt a Gurum, a Ngori Khangsar 
                              Apátságnak az apátja.
                              Hogyan emlékszik vissza rá?
                            Egy nagyon szent, szellemileg rendkívül előrehaladott láma volt, mindig 
                              nagyon nyugodt, mozgásban rendkívül lassú és mindent nagyon tökéletesen csinált. 
                              Akkoriban már nagyon öreg volt. Tanításokat a szobájában adott néhány embernek,    összesen talán harmincnak. Abban az időben én még nagyon kicsi 
voltam és alig 
                              tudtam olvasni. Emlékszem, hogy az apát utódjának, Khangsar Shabdrungnak az                              ölébenültem, aki a lapokat elém tartotta, úgyhogy a bevezető imákat minden nap 
                              el tudtam olvasni. Az apátnak a Mahayanáról adott tanítását jól megértettem, de 
                              a tantrikus részt már nem annyira. Sok időt töltöttemegyütt az apáttal. Közben 
                              folytattam a betűzési gyakorlatokat és néhány életrajz tanulmányozásán keresztül 
                              az olvasást. Körülbelül négy hónapot töltöttem el Ngorban a tanulással és utána 
                              visszatértem Szakjába. A következő évben látogattam el először és találkoztam a 
                              Dalai Láma Őszentségével, aki elismert, mint Szakja Trizin jelöltet. Négy 
                              hónapottöltöttem el Lhászában és sok kolostort látogattam meg Közép Tibetbenis.Felkerestük Nalandát és Samyet is, majd visszatértünk Dél Tibeten keresztül, 
                              ahol sok szent helyet és kolostort látogattam meg. A látogatások alatt minden 
                              erőmet a Hevadzsra tantra fejből való megtanulására fordítottam. Ez a Szakja 
                              vallási gyakorlatainak az alap-szövege. Azután 1952 elején egy egyszerű 
                            szertartás keretében emeltek trónra, mert még túl fiatal voltam a teljes trónra 
                              emeltetésre, amely csak később történt meg. A teljes Hevadzsra tantrát kellett 
                              felmondanom a Szakja Tantrikus Kolostor magasrangú szerzetesei és tanítói előtt: 
                              ezt úgy tekintették, mint egy alkalmassági vizsgát, amelyen minden szerzetesnek 
                            át kellett esnie. Akkor még csak hat éves voltam és örömmel mondhatom, hogy 
                              sikerült pontosan felmondanom a szöveget. Utána a Tantrikus Kolostor összes 
                              szerzetesével együtt részt vettem a Hevadzsra Tantra havi recitálásán. Ez volt 
                              az első szertartás, amin ott részt vettem. Később elhagytam Szakját, hogy részt 
                              vegyek a Pancsen Láma trónra emeltetésén
Shigatsében, amely több hétig tartott. 
                              Ez alkalommal egy Szakja Trizin teljes méltóságával és kíséretével utaztam. Azon 
                              a nyáron visszatértem Ngorba, hogy Khangsar Khenpótól az Ösvény és 
                              Következményről ezoterikus tanításokat kapjak. Ezeket gyakran megszakította, 
                              hogy egyéb tanításokat adjon: úgy mint Vadzsrajogini, Zenpa Zindel és sok más 
                              fontos útmutatást. Mindent egybevéve egy évig tartott az oktatás, amikor a 
                              kínaiak kérésére néhány megbeszélésre vissza kellett térnem Sakyába. 1953 elején 
                            újra visszamentem Ngorba, hogy folytassam tanulmányaimat, de szerencsétlen módon 
                              Khangsar Khenpo meghalt, mielőtt a teljes tanítást átadta volna. Az oktatást 
                              utódja fejezte be. Szeptember előtt visszatértem Szakjába, hogy megtekintsem az 
                            évenkénti Vadzsra Kila szertartást és a rituális táncot,amelyet a hetedik 
                              tibeti hónapban tartanak. Ezután a Dölma Palotában megkezdtem a Hevadzsra 
                        meditáció elvonulást.
                        Ez volt az Ön első elvonulása?
                              Nem egészen. Abban az időben, amikor az első Lamdre tanítást kaptam, 
                              részt vettem egy Amitájusz elvonuláson és utána Gurumnak, Khangsar Khenponak 
                              adtam a beavatást. Két Lamdre tanítás között részt 
vettem egy Bhutadamara 
                              elvonuláson, ami egy hónapig tartott. (Bhutadamara Vadzsrapaninak egy különleges 
                              formája.) De ez volt az első főbb elvonulásom. Ezalatt sok nehézséggel kerültünk 
                              szembe. Egy nagyon szigorú tanítóm volt és csak vele, nénémmel és két szolgámmal 
                              találkozhattam. Habár én magam minden tekintetben teljesen egészséges maradtam, 
                              mesterem az elvonulás első felénél lebetegedett, és emiatt sok nehézségünk volt. 
                              Ennek ellenére az elvonulás szerencsésen végződött. Egy másik szobában, 
                              valamivel távolabb, nővérem ezalatt ugyanazt az elvonulást végezte. 
                              Természetesen nem találkozhattunk, de levélben tartottuk a kapcsolatot. Az 
                              elvonulás után tanítóm még néhány hónapig beteg volt és én ezalatt egy hosszú 
                            vakációt élvezhettem. Meglehetősen fékezhetetlen lettem, csavarogtam és azt 
                              tettem, amihez kedvem volt. Nagynéném aggódott egy kicsit és egy ideiglenes 
                              tanítót fogadott, akinek a vezetése alatt a Vadzsra Kilaszövegeket kellett 
                              fejből megtanulnom, a napi gyakorlathoz és a hosszú szertartáshoz egyaránt. 1954 
                              nyarán meghívták Khangsar Khenpo utódját Szakjába, hogy Druthab Khuntu tanítást 
                              adjon. Druthab Khuntu az első Khyentse Ripocse által gyűjtött és kiadott 
                              Tantrikus meditációk és tanok gyűjteménye. Ez három vagy négy hónapig tartott és 
                              nagyon kellemes esemény volt. A teljes tanítás a Dölma Palota parkjában a nyári 
                              lakban zajlott, és Khangsar Shabdrung nagyon könnyed és fesztelen módon 
                              tanított. Ez idő tájt mesterem is felgyógyult betegségéből és megtanította nekem 
                              a Kila
 gyakorlatokat kísérő rituális táncot. Szeptemberben részt vettem a Kila 
                              szertartásokon, amelyek egy hónapig tartottak. Abban az évben nem én vezettem a 
                              ceremóniát, de a táncokon részt vettem és majdnem minden nap ott voltam a 
                              szertásokon. Ezután Láma Ngawang Lodro Rincsentől Mahakala tanításokat kaptam és 
                              rögtön utána egy hónapig tartó elvonulásra mentem, hogy meditáljak ezen a 
                              védelmezőn. Ezután újabb Mahakala tanítást kaptam Láma Ngawangtól és Thangtong 
                              Nying Gyud tanítást Drupcsen Rinpocsétől, egy nagy Nyingma jógitól, akia tibeti 
                              szent, Thangtong Gyalpo inkarnációja. Ezután három hónap Vadzsra Kila elvonulás 
                              következett. Közben tíz éves nővérem Lamdre tanítást adott, amely három hónapig 
                              tartott. Ő addig még Kila elvonulást nem végzett, úgyhogy engem kértek fel, 
                              adjak neki beavatást, amint az elvonulást befejeztem. Ez volt az első főbb 
                              beavatás, amit adtam. Kb. 60 szerzetes várt a Lamdrera, de voltak sokan mások 
                              is, akik a Kila beavatásra jöttek: kb. 1000 ember, azt hiszem. Mindez kilenc 
                            éves koromban történt.
                             Hogyan emlékszik Láma Ngawang Lodro Rincsenre?
 Ő volt az a láma, akinek az imái által emberi születésem lehetővé vált. 
                              Nagyon csodálatra méltó láma volt, nagyon szigorú a Vinaya fegyelmi szabályainak 
                              betartásában. Ebéd után sohasem evett, bőrből készült ruhát nem viselt, éppúgy, 
                              ahogy ujjas inget sem. Karjai mindig fedetlenek voltak és akármilyen hideg volt, 
                              Szakja egy igazán hideg hely szobájában mindig olyan meleg volt, mintha központi 
                              fűtés működött volna. Az ő házában virágokat tarthattuk és a vizet is csak ott 
                              tudtuk folyékony állapotban tárolni, bárhol máshol perceken belül megfagyott és 
                              szétrepesztette a palackot!
                              Rinpocsénak fáradságos gyerekkora volt. Milyen kikapcsolódási 
                                  lehetőségei voltak?
Általában a palota körüli mezőkre és a folyóhoz szerettem járni. 
                                    Emlékszem, hogy a Kila szertartás után szolgálókkísértek haza Szakja városából. 
                                    Amint vissza indultak, és látótávolságon kívülre kerültek,levettem a 
                                    szertartási ruhámat és a legegyszerűbb ruhámban mentem a folyóhoz. Nagyon 
                                    szerettem fürödni, de a víz még szeptemberben is nagyon hideg volt, szörnyű 
                                  hideg. Azonkívül néha kedvet kaptam a parkban álló nyári lakhoz menni. Volt egy 
                                  öreg gramofonunk, amelyet fel kellett húzni, meg egy köteg régi lemezünk (főleg 
                                    angol katonai indulók, de néhány tibeti népdal is), amelyeket szívesen 
                                    hallgattunk.
                                    Ellátogatott Rinpocse máskor is Lhászába?
                                  Igen, 1955 nyarán sok ezoterikus tanítást kaptam Láma Ngawang Lodro 
                                    Rincsentől, és még annak az évnek az őszén visszatértem Lhászába. Azon a télen 
                                    néhány rövid tanítást kaptam Őszentségétől, a Dalai Lámától. De a város 
                                    megváltozott. Amikor 1951-ben először jártam ott, egy szép, ősidők óta 
                                    tradícionális tibeti fővárost láttam. Akkoriban már jöttek be a kínaiak, az 
                                    utcákon itt ott kínaiakat lehetett látni. De második látogatásom alkalmával, 
                                    1955-ben, egy kínai dzsippel érkeztünk Lhászába. A város tele volt dzsippekkel 
                                  és teherautókkal; mindenhol kínaiak és kínai áruk voltak. Kb. hat hónapig 
                                    maradtam Lhászában, ez idő alatt adtam néhány rövid tanítást és előadtam egy 
                                    szakrális
 ima táncot. Abban az időben találkoztam először Tiszteletreméltó 
                                  Jamyang Khyentse Rinpocsével. A közelében volt a szállásom és rendszeresen 
                                    felkerestem őt. Sok Szakja tanítást kaptam tőle, de a tanítások többsége 
                                    Nyingmapa volt. A következő év elején újra Dél Tibetbe látogattam, majd 
                                    visszatértem Lhászába, ahol a Kínai Előkészítő Bizottság ülésén kellett részt 
                                    vennem a Dalai Láma Őszentségével, Gyalwa Karmapa Őszentségével és más prominens 
                                    tibetiekkel együtt. Addigra a kínaiak szándékai kezdtek egészen világossá válni, 
                                    de mi úgy találtuk, hogy legjobb a helyzetet amennyire csak tudjuk erőszak 
                                    nélkül ellenőrzés alatt tartani. Mindenesetre országunk katonai hatalommal nem 
                                    rendelkezett. A nyáron visszatértem Szakjába és később ugyanabban az évben 
                                    Khyentse Rinpocse is Szakjába jött. Télen találkoztam a Dalai Láma Őszentségével 
                                    Shigatsében, amikor zarándokútra indult Indiába a Buddha Jayanti ünnepségekre, 
                                  és úton volt India felé. Valamivel később én is zarándokútra mentem Indiába, és 
                                    felkerestem a négy nagy szent buddhista zarándok helyet: Bodhgayát, Lumbinit, 
                                    Sarnathot és Kushinagárt. Kb. két hónapig maradtam Indiában és utána 
                                    visszatértem Szakjába. A rákövetkező évben, 1957-ben újra elvégeztem a Vadzsra 
                                    Kila meditációs elvonulást, és újra megkaptam a Lamdre tanítást, ezúttal a 
                                    Szakjában lévő Tantrikus Kolostor nagyrabecsült apátjától, Jampal Sangpótól.
                                    
Mikor történt Rinpocse teljes trónra emeltetése?
                                  Ez 1959 elején, az újév után történt. Az esemény sok előkészületet 
                                    igényelt. 1958 végén a Vallás Védelmezőinek nagyszakrális tánca került 
                                    előadásra, amelyet én vezettem. Azután az újévvela trónraemeltetés megtörtént.
                                   Hogyan folyt ez le?
                                  A Tantrikus Kolostorban az aranytetejű templom előtt van egy nagy belső 
                                  udvar. Ebben a templomban őrzik Szakja Pandita spirituális trónját, amelyre 
                                    Chogyal Phagpa világi trónja van helyezve. Ezen kellett helyet foglalnom és 
                                    Szakja Pandita által írt szövegből, a Bölcs Elhatározásaiból tanítást adnom. A 
                                    tanítás, ami egy rövid magyarázatot tartalmazott, három napig tartott. Ezután 
                                  Őszentsége a Dalai Láma, Pancsen Láma, Szakja és a kínaiak képviselői adták át 
                                    felajánlásaikat sok más tibetivel együtt ebből az alkalomból. Ezt követően nagy 
                                    körmenetet tartottunk.
                                    Mindennek közvetlenül az előtt kellett történnie, mielőtt Rinpocse 
                                  Indiába jött.
                                  Igen, szinte közvetlen utána elindultunk Indiába.
                                  Hogyan jutott ki Tibetből?
                                  Ez nagyon komplikált volt. Abban az időben nagyon feszült volt a 
                                    hangulat Tibetben. Az emberek nem beszéltek másról, csak a Khampákról és a 
                                    kínaiakról, a kínaiakról és a Khampákról. Sok jóslatot kértünk, amik 
                                    egybehangzóan állították: Tibet el fog veszni és szörnyű dolgok történnek. De 
                                    még vártunk egészen addig, amíg egy napon az indiai rádió be nem mondta, hogy 
                                    Lhászában harcok törtek ki, és hogy a Dalai Láma Őszentsége Lhászából délkelet 
                                    felé menekült. Ekkor számunkra is sietőssé vált a dolog. Nem tudtam közvetlenül 
                                    Szakjából elindulni, mert sok volt a kínai kém. Közzé tettem tehát, hogy 
                                    elvonulásra indulok egy remetebarlangba Szakja közelében. Biztonságosan 
                                    megérkeztem oda és üzenetet küldtem nagynénémnek és nővéremnek, hogy 
                                    csatlakozzanak hozzám. Onnan indultunk tovább az éjszaka folyamán.
 Mennyi ideig tartott az út?
Szakjától nem messze van Szikkim határa. Öt nap alatt biztonságosan 
                                    megérkeztünk oda. Csapatunk mindössze nyolc, vagy kilenc emberből állt. A 
                                    körülmények miatt a nagyon sok értékes és szent dologból, amely Szakjában a 
                                    tulajdonunkban volt, semmit sem tudtam magammal vinni. Szikkimben egy hónapig 
                                    maradtam Lachenben, ahol emlékszem rá, angolul kezdtem tanulni. Röviddel ezután 
                                    már ismertem az egyszerű szavakat. Ekkor üzenet érkezett Khyentse Rinpocsétől, 
                                    hogy súlyosan lebetegedett Gangtokban, úgyhogy odautaztam. Az üzenetet egy 
                                    tibeti orvos hozta, akit akkor még nem ismertem, de most ő az apósom. Khyentse 
                                    Rinpocse nagyon beteg volt és én sok imát mondtam érte, de egyre jobban 
                                    legyengült és végül 1959 júliusában eltávozott. Ezután Dardzsilingba 
mentem, 
                                    majd a tél folyamán zarándokútra indultunk Indián és Nepálon keresztül. 1960 
                                    tavaszán visszatértem Kalimpongba és Dardzsilingbe. Ezt és a rákövetkező két 
                                  évet filozófiai tanulmányokkal töltöttem, egy igen tanult Szakja apát, Khenpo 
                                    Rincsen vezetése alatt. Tudja, annak ellenére, hogy Tibetben sok tanítást kaptam 
                                  és sok elvonulást végeztem, sosem volt időm a Mahayana filozófia alapos 
                                    tanulmányozására, úgyhogy ez alatt a három év alatt Madhyamika filozófiával, 
                                    logikával, a Prajnaparamitával, az Abhidarmával és egyéb tárgyakkal 
                                    foglalkoztam. 1962 végén határháború tört ki India és Kína között, úgyhogy 
                                    elhagytuk Dardzsilinget és Mussooriba mentünk. A következő év tuberkolózisból 
                                    való felgyógyulással telt el, de 1963 végén újra részt tudtam venni a Vallási 
                                    Konferencián Dharamszalában. 1964 márciusában megalapítottuk a Szakja Központot 
                                    Mussoori lábánál, hogy egyenlőre mint fő kolostor működjön. Visszatértem 
                                    Mussooriba, hogy a Tiszteletreméltó Khenpo Appeynél, egy igen nagy Szakja 
                                    mesternél tanuljak. Elsősorban a Tantrákat tanulmányoztam vezetése alatt, és 
                                    mélyértelmű magyarázatokat kaptam, amelyeket mesterétől, az első Deshung 
                                    Rinpocsétől, a nagy tibeti misztikustól kapott. Később, szintén az ő vezetése 
                                    alatt Madhyamika filozófiát, amellett költészetet, nyelvtant és számtant 
                                    tanultam. 1965-ben részt vettem a Második Vallási Konferencián Bodhgayán. 
                                    1966-ban zarándokútra mentem Száncsiba, Ajanta és Ellora barlangjaihoz, de 
                                    egyébként megszakítás nélkül folytattam tanulmányaimat 1967-ig, amikor Khenpo 
                                    Appey Szikkimbe utazott. 1967 telén adtam előszőr Lamdrét Szárnáthon, huszonkét 
                                  éves koromban. Kb. 400 szerzetes és 100 buddhista gyakorló volt jelen. A 
                                    következő év elején megalapítottuk a Szakja Rehabilitációs települést 
                                    Puruwalában, 900 Szakjából érkezett menekült számára. Azért választottuk ezt a 
                                    helyet, mert hasonlított Szakjához, bár itt természetesen jóval melegebb volt. 
                                    Meg kellene talán említeni egy sor nyugati barátot, akik ez alatt az idő alatt 
                                    mellettem voltak, segítettek minket rehabilitációs munkánkban és akiktől angolul 
                                    tanultam. 1970-ben egy tragikus autóbaleset következtében elveszítettük a 
                                    Tiszteletreméltó Thutop Tulkut, azt a nagyon képzett fiatal szerzetest, aki 
                                    gyakorlatilag egyedül szervezte a centrumot és a települést. Mivel már elég jól 
                                    tudtam angolul, átvettem az adminisztrációs munkát. Azon az őszön a Szakja 
                                    Centrumba költöztem és azóta Radzspurban élek. 1971 és 1972 jó évek voltak, mert 
                                    a Tiszteletreméltó Csogye Tri Rinpocse velünk élt Radzspurban, és a 
                                    meghatalmazások egyik fő gyűjteményét adta, a Gyude Kuntát Jamyang Khyentse 
                                    Wangpotól. 1974 tavaszán megházasodtam és hamarosan utána első nyugati 
                                    látogatásomra indultam. Négy hónap alatt jártam Svájcban, Angliában, Kanadában, 
                                    az
 Egyesült Államokban és Japánban, ahol vallási tanításokat adtam és tibeti 
                                    menekültekkel, valamint nyugati buddhistákkal találkoztam. 1974. november 19-én 
                                    megszületett a fiam, Doongsay Rinpocse. A következő év tavaszán zarándokútra 
                                    mentünk Lumbiniba, Csogye Rinpocse újonnan elkészült kolostorába, majd egy 
                                    hónapot töltöttem el tanítással a bodnáthi Szakja kolostorban, Kathmandu 
                                    mellett. Azon a nyáron nagy szomorúságunkra meghalt a nagynéném, aki felnevelt 
                                  és aki minden döntést és teendőt magára vállalt gyermekéveim alatt. 1976-ban 
                                    tanítást adtam Dardzsilingben. Ladakhban, Kashmirban a Druthab Kuntut 
                                    tanítottam, majd útra indultam, hogy tanításokat adjak a Dél Indiában 
                                  letelepedetteknek.
                                    És ezután?
                                    Már nagyon várom, hogy újra nyugaton taníthassak.
                                    Kik voltak Rinpocse legfontosabb Gurui?
                                    Legfontosabb Gurum Khangsar Khenpo volt, akitől a Lamdrét kaptam. Azután 
                                    apám; Khyentse Rinpocse; Khangsar Shabdrung Rinpocse; Láma Ngawang Lodro Rincsen 
                                  és Szakja Khenpo Jampal Sangpo. Aztán kisebb mértékben Phebde Khenpo, Drupcsen 
                          Rinpocse és sokan mások.