SZACCSAKA 
      [MN 35.]
      Így hallottam. 
      Egy alkalommal a  Magasztos Vészálíban, a nagy erdőben, a Tornyos Csarnokban tartózkodott.  Ugyanebben az időben Vészálíban időzött egy Szaccsaka nevű, szenvedélyesen  vitatkozó, okosan beszélő, fiatal dzsaina szerzetes is, akire sok ember nagy  tisztelettel tekintett. Ő Vészálí-szerte ezt híresztelte magáról: 
      - Nem ismerek olyan  remetét vagy papot, nagyszámú tanítvány tanítóját és hívei vezetőjét, bárha  szentként és tökéletesen megvilágosultként tisztelnék is, aki ne reszketne,  remegne, inogna előttem, akinek hónalját ne borítaná el a veríték, ha velem  vitába száll. Még ha egy élettelen áldozati cölöppel szállanék is vitába, az is  reszketne, remegne, inogna előttem, ha vitába szállanék vele, nemhogy bármely  emberi lény! 
      Történt, hogy egyik  reggelen a tiszteletreméltó Asszadzsi felöltözött, magára öltötte felsőruháját,  fogta alamizsnagyűjtő szilkéjét, és elindult Vészálíba alamizsnáért. A dzsaina  Szaccsaka éppen Vészálíban járt-kelt, sétálgatott, és messziről megpillantotta  a közeledő tiszteletreméltó Asszadzsit. Amikor megpillantotta, odament a  tiszteletreméltó Asszadzsihoz. Odaérve, üdvözletet váltott a tiszteletreméltó  Asszadzsival, és illendő üdvözlő szavak után megállt előtte. Előtte állva, így  szólította meg a tiszteletreméltó Asszadzsit a dzsaina Szaccsaka: 
      - Asszadzsi, mire  oktatja tanítványait Gótama remete, és Gótama remete tanításának melyik  részével foglalkoznak legtöbbet tanítványai? 
      - Aggivesszana, a  Magasztos erre oktatja tanítványait, és a Magasztos tanításának ezzel a részével  foglalkoznak legtöbbet tanítványai: “Szerzetesek, a test mulandó, az érzetek  mulandók, a tudat mulandó, az adottságok mulandók, a megismerés mulandó.  Szerzetesek, a test nem azonos az Énnel, az érzetek nem azonosak az Énnel, a  tudat nem azonos az Énnel, az adottságok nem azonosak az Énnel, a megismerés  nem azonos az Énnel. Minden adottság mulandó, semmiféle jelenség sem azonos az  Énnel.” A Magasztos erre oktatja tanítványait, Aggivesszana, és a Magasztos  tanításának ezzel a részével foglalkoznak legtöbbet tanítványai. 
      - Helytelen dolgot  hallottam tőled, Asszadzsi, amikor Gótama remetének efféle tanításáról  hallottam. Szeretnék valamikor, valahol azzal a nagyérdemű Gótamával  találkozni, szeretnék egyszer vitatkozni vele, szeretném ezekről a téves nézeteiről  lebeszélni. 
       Ekkortájt ötszáz  liccshavi nemes gyülekezett össze a tanácsházban, valamilyen ügy megbeszélésére.  Ekkor a dzsaina Szaccsaka felkereste a liccshavikat. Odaérve, így szólította  meg a liccshavikat: 
      - Jöjjenek velem a  liccshavi urak, jöjjenek velem a liccshavi urak! Ma vitára kerül sor köztem és  Gótama remete között. Ha Gótama remete ugyanúgy szembeszáll velem, ahogy ismert  tanítványa, Asszadzsi szerzetes szembeszállt velem, érveimmel úgy meghurcolom,  megcibálom, ide-oda rángatom Gótama remetét, ahogy egy erős férfi egy gyapjas  bundájú kost a gyapjánál fogva húzgál, cibál, ide-oda rángat. Érveimmel úgy  meghurcolom, megcibálom, ide-oda rángatom Gótama remetét, ahogy egy erős  pálinkafőző-segéd a nagy pálinkaszűrőt mély tóba merítve a fülénél fogva  húzgálja, cibálja, ide-oda rángatja. Érveimmel úgy lerázom, szétrázom, üresre  rázom Gótama remetét, ahogy egy erős pálinkafőző a szitát a fülénél fogva  lerázza, kirázza, üresre rázza. Úgy fogok játszani Gótama remetével, ahogy egy  hatvanéves elefánt a lótuszos tóban a vizet fröcskölve játszik. Jöjjenek velem  a liccshavi urak, jöjjenek velem a liccshavi urak! Ma vitára kerül sor köztem  és Gótama remete között. 
      Ekkor némelyik liccshavi  így beszélt: 
      - Vajon Gótama remete  fogja megcáfolni a dzsaina Szaccsaka érveit, vagy esetleg a dzsaina Szaccsaka  fogja megcáfolni Gótama remete érveit? 
      Más liccshavik így  beszéltek: 
      - Vajon ez az öntelt  dzsaina Szaccsaka meg tudja a Magasztos érveit cáfolni, vagy inkább a Magasztos  tudja a dzsaina Szaccsaka érveit megcáfolni? 
      Ekkor a dzsaina  Szaccsaka ötszáz liccshavi kíséretében elindult a nagy erdőbe, a Tornyos  Csarnokba. 
      Ekkortájt nagyszámú  szerzetes sétált a szabadban. A dzsaina Szaccsaka odament a szerzetesekhez, s  odaérve, megszólította őket: 
      - Mondjátok, hol  tartózkodik jelenleg a nagyérdemű Gótama? Szeretnék találkozni a nagyérdemű  Gótamával. 
      - Aggivesszana, a  Magasztos visszavonult a nagy erdőbe, és egy fa tövében ülve tölti a napot. 
      Ekkor a dzsaina  Szaccsaka a nagyszámú liccshavi kíséretében a nagy erdőbe indult, és megkereste  a Magasztost. Odaérve, üdvözletet váltott a Magasztossal, és illendő üdvözlő  szavak után leült előtte. A vele lévő liccshavik közül egyesek köszöntötték a  Magasztost, és leültek előtte, egyesek üdvözletet váltottak a Magasztossal, és  illendő üdvözlő szavak után leültek előtte, egyesek összetett kézzel  meghajoltak a Magasztos felé, és leültek előtte, egyesek közölték a  Magasztossal nevüket és nemzetségüket, és leültek előtte, egyesek szótlanul  leültek előtte. 
      Előtte ülve, így  szólította meg a Magasztost a dzsaina Szaccsaka: 
      - Szeretnék kérdést  intézni Gótama úrhoz, ha Gótama úr hajlandó volna kérdésemre felelettel  szolgálni. 
      - Kérdezz, Aggivesszana,  amit akarsz. 
      - Mire oktatja  tanítványait Gótama úr, és Gótama úr tanításának melyik részével foglalkoznak  legtöbbet tanítványai? 
      - Aggivesszana, erre  oktatom tanítványaimat, és tanításomnak ezzel a részével foglalkoznak legtöbbet  tanítványaim: “Szerzetesek, a test mulandó, az érzetek mulandók, a tudat  mulandó, az adottságok mulandók, a megismerés mulandó. Szerzetesek, a test nem  azonos az Énnel, az érzetek nem azonosak az Énnel, a tudat nem azonos az Énnel,  az adottságok nem azonosak az Énnel, a megismerés nem azonos az Énnel. Minden  adottság mulandó, semmiféle jelenség sem azonos az Énnel.” Erre oktatom  tanítványaimat, Aggiveszszana, és tanításomnak ezzel a részével foglalkoznak  legtöbbet tanítványaim. 
      - Gótama úr, hasonlat  jut eszembe. 
      - Mondd, ami eszedbe  jutott, Aggivesszana - szólt a Magasztos.  
      - Gótama úr, mint  ahogyan valamennyi növény és valamennyi állat, amely sarjad, növekszik és  szaporodik, a földre támaszkodva, a föld segítségével sarjad, növekszik és  szaporodik; s mint ahogyan mindenki, aki erőt igénylő tevékenységet fejt ki, a  földre támaszkodva, a föld segítségével fejti ki erőt igénylő tevékenységét,  ugyanúgy, Gótama úr, az ember testből áll, és a test segítségével fejt ki jót  vagy rosszat; az ember érzetekből áll, és az érzetek segítségével fejt ki jót  vagy rosszat; az ember tudatból áll, és a tudat segítségével fejt ki jót vagy rosszat;  az ember adottságokból áll, és az adottságok segítségével fejt ki jót vagy  rosszat; az ember megismerésből áll, és a megismerés segítségével fejt ki jót  vagy rosszat. 
      - Tehát, Aggivesszana,  te ezt állítod: a test az én Énem, az érzetek az én Énem, a tudat az én Énem,  az adottságok az én Énem, a megismerés az én Énem. 
      - Úgy van, Gótama, én  ezt állítom: a test az én Énem, az érzetek az én Énem, a tudat az én Énem, az  adottságok az én Énem, a megismerés az én Énem, és ez a népes gyülekezet ugyanezt  állítja. 
      - Mit érdekel téged ez a  népes gyülekezet, Aggivesszana? Saját véleményedet fejtsd ki, Aggivesszana! 
      - Nos, Gótama, én ezt  állítom: a test az én Énem... [stb.] 
      - Akkor rákérdezek,  Aggivesszana; válaszolj rá belátásod szerint. Mit gondolsz: hatalmában áll-e  egy felkent fejű, vitéz királynak, mint például a kószalai Paszénadi királynak,  vagy például Magadha királyának, Adzsátaszattunak, Védéhí fiának, saját  birodalmában a kivégzésre ítéltet kivégeztetni, az elfogatásra ítéltet  elfogatni, a száműzetésre ítéltet száműzetni? 
      - Igen, Gótama, egy  felkent fejű, vitéz királynak, mint például a kószalai Paszénadi királynak,  vagy például Magadha királyának, Adzsátaszattunak, Védéhí fiának hatalmában áll  a saját birodalmában a kivégzésre ítéltet kivégeztetni, az elfogatásra ítéltet  elfogatni, a száműzetésre ítéltet száműzetni. Hiszen még az ilyen elöljárói  testületeknek is, mint például a vaddzsiknak és malláknak, hatalmukban áll a  saját birodalmukban a kivégzésre ítéltet kivégeztetni, az elfogatásra ítéltet  elfogatni, a száműzetésre ítéltet száműzetni, nemhogy az olyan felkent fejű,  vitéz királyoknak, mint például a kószalai Paszénadi királynak, vagy például  Magadha királyának, Adzsátaszattunak, Védéhí fiának. Álljon is hatalmukban,  Gótama; ennek így kell lennie. 
      - Nos, mit gondolsz,  Aggivesszana? Amikor ezt állítod: “A test az én Énem”, van-e hatalmad a tested  fölött: “Ilyen és ilyen legyen a testem, ne legyen ilyen és ilyen a testem”? 
      E szavak hallatára a  dzsaina Szaccsaka elhallgatott. A Magasztos másodszor is feltette a kérdést a  dzsaina Szaccsakának: 
      - Mit  gondolsz, Aggivesszana? Amikor ezt állítod: “A test az én Énem”, van-e hatalmad  a tested fölött: “Ilyen és ilyen legyen a testem, ne legyen ilyen és ilyen a  testem”? 
      A dzsaina Szaccsaka  másodszor is hallgatott. Ekkor a Magasztos így szólt a dzsaina Szaccsakához: 
      - Válaszolj,  Aggivesszana, most nincs ideje a hallgatásnak! Ha valaki a Tannal kapcsolatos  kérdésre harmadszor sem válaszol a Beérkezettnek, annak a feje azonnal hétfelé  reped! 
      Ekkor a dzsaina Szaccsaka  feje fölött, a levegőben megjelent egy szellem, kezében izzó, szikrázó, villogó  villámkardot tartva: “Ha ez a dzsaina Szaccsaka harmadszorra sem válaszol a  Magasztosnak a Tannal kapcsolatos kérdésre, azonnal hétfelé hasítom a fejét!” 
       Ezt a villámkardot tartó  szellemet csak a Magasztos és a dzsaina Szaccsaka látta. Ekkor a dzsaina  Szaccsaka megrémült, haja ég felé állt, és ijedtében a Magasztoshoz fordult  mentségért, a Magasztoshoz fordult segedelemért, a Magasztoshoz fordult  oltalomért, és így szólt: 
      - Kérdezzen, Gótama úr,  válaszolni fogok. 
      - Tehát mit gondolsz,  Aggivesszana? Amikor ezt állítod: “A test az én Énem”, van-e hatalmad a tested  fölött: “Ilyen és ilyen legyen a testem, ne legyen ilyen és ilyen a testem”? 
      - Nem, ez nem áll fenn,  Gótama. 
      - Vedd fontolóra a  dolgot, és megfontoltan válaszolj, mert az utóbbi nem egyeztethető össze az  előbbivel, az előbbi az utóbbival. - Továbbá mit gondolsz, Aggivesszana? Amikor  ezt állítod: “Az érzetek (~ a tudat, ~ az adottságok, ~ a megismerés) az én  Énem”, van-e hatalmad az érzetek (~ a tudat, ~ az adottságok, ~ a megismerés)  fölött: “Ilyenek és ilyenek legyenek érzeteim (~ tudatom, ~ adottságaim, ~  megismerésem), ne legyenek ilyenek és ilyenek érzeteim (~ tudatom, ~  adottságaim, ~ megismerésem)”? 
      - Nem, ez nem áll fenn,  Gótama. 
      - Vedd fontolóra a  dolgot, és megfontoltan válaszolj, mert az utóbbi nem egyeztethető össze az  előbbivel, az előbbi az utóbbival. - Továbbá mit gondolsz, Aggivesszana? A test  (~ érzetek, ~ tudat, ~ adottságok, ~ megismerés) örök vagy mulandó? 
      - Mulandó, Gótama. 
      - S ami mulandó, az  szenvedés vagy boldogság? 
      - Szenvedés, Gótama. 
      - Ami viszont mulandó,  szenvedő, változó, arról indokolt-e ezt állítani “Ez az enyém, én ez vagyok, ez  az én Énem?” 
      - Nem, ez nem áll fenn,  Gótama. 
      - Mit gondolsz,  Aggivesszana? Aki a szenvedéshez ragaszkodik, a szenvedésben merül el, a szenvedéshez  tapad, és a szenvedésről ezt állítja: “Ez az enyém, én ez vagyok, ez az én  Énem”, az vajon képes-e a szenvedést helyesen felismerni, és magát a  szenvedéstől elhatárolni? 
      - Hogyan volna ilyesmi  lehetséges? Nem, ez nem áll fenn, Gótama. 
      - Úgy vagy te,  Aggivesszana, mint hogyha egy ember, akinek keményfára van szüksége, keményfát  szeretne találni, keményfa keresésére indul, és fogna egy éles szekercét,  kimenne az erdőbe, ott meglátna egy egyenes, fiatal, szálas növésű, magas  pálmafatörzset, és tőből kidöntené. Miután kidöntötte, levágná a koronáját.  Miután levágta a koronáját, lehántaná a külső rétegét. De miután a külső  rétegét lehántotta, puhafát sem találna [az üreges törzsben], nemhogy  keményfát. Ugyanígy vagy te, Aggivesszana: amikor vitába szálltál velem, a  beszélgetés során, az érvelés során, a faggatás során üresnek,  tartalmatlannak, semmitmondónak bizonyultál. [...] 
      E szavak hallatára a  dzsaina Szaccsaka elnémult, zavarba jött, és magába roskadva, görnyedt háttal,  lesütött szemmel, lángvörös arccal, szótlanul ült. A némán, zavartan, magába  roskadva, görnyedt háttal, lesütött szemmel, lángvörös arccal, szótlanul ülő  dzsaina Szaccsaka láttán az egyik liccshavi, Dummukha nevű, így szólt a  Magasztoshoz: 
      - Hasonlat jut az  eszembe, Magasztos. 
      - Mondd a hasonlatot,  Dummukha - szólt a Magasztos. 
      - Olyan ez, uram, mint  hogyha egy falu vagy város határában volna egy tó, amelyben egy rák él. Egyszer  sok fiú és lány indulna el a faluból vagy városból, és kimennének a tóhoz.  Odaérve, fürdőznének a tóban, kihúznák a rákot a vízből, és a partra tennék.  Valahányszor a rák kinyújtaná egyik lábát vagy ollóját, a fiúk és a lányok  mindannyiszor fadarabokkal vagy kövekkel rávernének, összetörnék, összezúznák.  Végül a ráknak minden tagját szétvernék, összetörnék, összezúznák, és nem tudna  többé visszamászni a tóba, előző lakhelyére. Éppígy a dzsaina Szaccsaka minden  akadékoskodását, kötözködését, ellenvetését szétverte, összetörte, összezúzta a  Magasztos, és a dzsaina Szaccsaka nem képes többé a Magasztos elé állni, hogy  vitába szálljon vele. 
      E beszéd hallatán a  dzsaina Szaccsaka így szólt a liccshavi Dummukhához: 
      - Eredj, Dummukha,  eredj, Dummukha, nem veled tanácskozom, Gótama úrral tanácskozom. Gótama,  feledve legyen minden elmélkedés, amelyet én és a többi közönséges remete és  pap fejtegettünk; üres fecsegésnek ítélem. Hogyan követik Gótama úr tanítását  tanítványai, akik megszívlelik intelmeit, eltávoztatják kételyeiket, megszabadulnak  bizonytalanságuktól, önmagukban van bizodalmuk, nem várnak mástól segedelmet,  kitartanak mesterük tanítása mellett? 
      - Aggivesszana, az én  tanítványaim a valóságnak megfelelően, tökéletes bölcsességgel így tekintenek  minden testre (~ érzetre, ~ tudatra, ~ adottságokra, ~ megismerésre),  múltbelire, jövőbelire, jelenlegire, belsőre vagy külsőre, nagyra vagy kicsire,  hitványra vagy nemesre, távolira vagy közelire, egyszóval bármely testre: “Ez  nem az enyém, ez nem én vagyok, ez nem az én Énem”. Így követik tanításaimat  tanítványaim, akik megszívlelik intelmeimet, eltávoztatják kételyeiket,  megszabadulnak bizonytalanságuktól, önmagukban van bizodalmuk, nem várnak  mástól segedelmet, kitartanak mesterük tanítása mellett. 
      - És hogyan éri el a  szentséget egy szerzetes, aki levetkőzte az indulatokat, elérte a tökéletességet,  cselekvését befejezte, terhét letette, elnyerte az üdvöt, széttépte a lét  kötelékét, és végérvényesen megszabadult?  
      - Aggivesszana, ha egy  szerzetes a valóságnak megfelelően, tökéletes bölcsességgel így tekint minden  testre (~ érzetre, ~ tudatra, ~ adottságokra, ~ megismerésre), múltbelire,  jövőbelire, jelenlegire, belsőre vagy külsőre, nagyra vagy kicsire, hitványra  vagy nemesre, távolira vagy közelire, egyszóval bármely testre: “Ez nem az  enyém, ez nem én vagyok, ez nem az én Énem”, akkor tökéletesen megszabadul. Így  éri el a szentséget a szerzetes, aki levetkőzte az indulatokat, elérte a  tökéletességet, cselekvését befejezte, terhét letette, elnyerte az üdvöt,  széttépte a lét kötelékét, és végérvényesen megszabadult. Az így megszabadult  gondolkozású szerzetes három felülmúlhatatlan tökélyre tesz szert: a felismerés  tökélyére, az út tökélyére, a megváltás tökélyére. Az így megváltozott  szerzetes tiszteli, becsüli, nagyra tartja, hódolattal övezi a Beérkezettet: “A  Magasztos megvilágosult (buddha), a megvilágosodás tanítására tanít. A  Magasztos uralkodik önmagán, az önuralom tanítására tanít. A Magasztos elérte a  nyugalmat, a nyugalom tanítására tanít. A Magasztos célba jutott, a célbajutás  tanítására tanít. A Magasztos elérte a nirvánát, a nirvánába jutás tanítására  tanít.” 
      E beszéd hallatára a  dzsaina Szaccsaka így szólt a Magasztoshoz: 
      - Vakmerő voltam,  Gótama, meggondolatlan voltam, amikor azt hittem, hogy vitában szembeszállhatok  Gótama úrral. Megvadult elefánttal szembeszálló ember épségben maradhat, de a  Gótama úrral szembeszálló ember nem maradhat épségben. Lobogó tűzzel  szembeszálló ember épségben maradhat, de a Gótama úrral szembeszálló ember nem  maradhat épségben. Halálos mérgű mérgeskígyóval szembeszálló ember épségben  maradhat, de a Gótama úrral szembeszálló ember nem maradhat épségben. Vakmerő  voltam, meggondolatlan voltam, amikor azt hittem, hogy vitában szembeszállhatok  Gótama úrral. Fogadja el meghívásomat Gótama úr holnap ebédre a szerzetesek  gyülekezetével együtt! 
      A Magasztos hallgatással  fejezte ki beleegyezését. 
      A dzsaina Szaccsaka a  Magasztos beleegyezését elnyerve, a liccshavikhoz fordult: 
      - Hallgassanak meg a  liccshavi urak! Holnapra meghívtam ebédre Gótama remetét a szerzetesek  gyülekezetével együtt. Lássatok el azzal, amit illendőnek gondoltok! 
      A liccshavik az éjszaka  elmúltával ötszáz tál főtt ételt küldtek a dzsaina Szaccsakának. Ekkor a  dzsaina Szaccsaka feltálalta kertjében a válogatott főtt és sült ételeket, és jelezte  az időt a Magasztosnak: “Itt az idő, Gótama; az ebéd tálalva van.” Ekkor a  Magasztos a délelőtti időben felöltözött, magára öltötte felsőruháját, fogta  alamizsnagyűjtő szilkéjét, és elindult a dzsaina Szaccsaka kertjébe. Odaérve, a  szerzetesek gyülekezetével együtt leült a számukra készített ülőhelyekre.  Ekkor a dzsaina Szaccsaka a szerzetesek gyülekezetét, élükön Buddhával,  válogatott főtt és sült ételekkel vendégelte meg és szolgálta ki saját kezűleg.  Amikor a Magasztos befejezte az étkezést, és félretette az ivóedényt, a dzsaina  Szaccsaka fogott egy alacsony széket, és leült a Magasztos elé. Előtte ülve,  így szólt a Magasztoshoz a dzsaina Szaccsaka: 
      - Az erényes cselekedet  és érdem, ami ebben az adományban van, szolgáljon az adományozók üdvére, Gótama! 
    - Aggivesszana, ami az  adományban irántad való tiszteletből származott, nem mentesen a szenvedélytől,  bűntől, tévedéstől, az az adományozókra fog szállni. Ami az adományban irántam  való tiszteletből származott, mentesen a szenvedélytől, bűntől, tévedéstől, az  tereád fog szállni.        |