PÉLDÁZAT A KEMÉNYFÁRÓL 
        [MN 29.]
      Így hallottam. 
      Egy alkalommal a Magasztos  Rádzsagahában, a Keselyűcsúcs-hegyen tartózkodott, nem sokkal Dévadatta  kilépése után. Ekkor a Magasztos így intette a szerzeteseket, Dévadattára  utalva: 
      -  Előfordul, szerzetesek, hogy egy tisztes családból származó ifjú hitbuzgalomtól  indíttatva otthonából az otthontalanságba távozik. “Elborít a születés,  öregség, halál, bánat, keserűség, szenvedés, fájdalom, kín; elmerültem a  szenvedésben, elsüllyedtem a szenvedésben. Bárcsak végét tudnám vetni ennek az  egész szenvedésözönnek!” Ezzel a gondolattal remeteségbe vonul, és mint ilyen,  alamizsnát, megbecsülést és tiszteletet élvez. Az alamizsna, megbecsülés és  tisztelet elégedetté és magabiztossá teszi. Az alamizsna, megbecsülés és  tisztelet alapján saját magát nagyra tartja, a többieket lenézi: “Engem ellátnak  és tisztelnek, a többieket nem ismerik, nem becsülik.” Az alamizsna,  megbecsülés és tisztelet figyelmetlenné, könnyelművé és hanyaggá teszi, és  hanyagsága következtében megreked a szenvedésben. 
       Úgy van ez, szerzetesek,  mint hogyha egy ember, akinek keményfára van szüksége, keményfát szeretne  találni, keményfa keresésére indul, és meglát egy keményfa törzsű, terebélyes  fát, és felmászik a törzsön, felmászik a fa vékonyabb részén, felmászik a  kérgen, felmászik az ágakon, és letör egy leveles hajtást, gondolva, hogy  keményfa, és azzal távozik. Egy jó szemű ember meglátja, s magában így szól:  “Ez az ember nyilván nem ismeri a keményfát, nem ismeri a vékony fát, nem  ismeri a kérget, nem ismeri az ágat, nem ismeri a leveles hajtást. Így történhetett,  hogy amikor keményfára volt szüksége, keményfát szeretett volna találni, keményfa  keresésére indult, és meglátott egy keményfa törzsű, terebélyes fát, akkor  felmászott a törzsön, felmászott a fa vékonyabb részén, felmászott a kérgen,  felmászott az ágakon, és letört egy leveles hajtást, gondolva, hogy keményfa,  és azzal távozott. Csakhogy azt, amihez keményfára lett volna szüksége, nem  tudja elkészíteni belőle.” Ugyanígy van, szerzetesek, ha egy tisztes családból  származó ifjú hitbuzgalomtól indíttatva otthonából az otthontalanságba  távozik,... [stb.] Az ilyen szerzetesről azt mondják, hogy a  megtartóztató életnek csak leveles hajtását törte le, és megelégedett vele. Az  is előfordul, szerzetesek, hogy egy tisztes családból származó ifjú  hitbuzgalomtól indíttatva otthonából az otthontalanságba távozik, [...] az  alamizsna, megbecsülés és tisztelet nem teszi elégedetté és önhitté, [...] és  gondos igyekezete az erény tökéletességére juttatja. Erénye tökéletessége  elégedetté és önhitté teszi, s erénye tökéletessége alapján saját magát nagyra  tartja, a többieket lenézi. “Én erényes és igaz vagyok, a többi szerzetes rossz  erkölcsű és gonosz.” Erénye tökéletessége figyelmetlenné, könnyelművé és  hanyaggá teszi, és hanyagsága következtében megreked a szenvedésben. 
      Úgy van ez, szerzetesek,  mint hogyha egy ember, akinek keményfára van szüksége, [...] letör egy ágat,  gondolva, hogy keményfa, és azzal távozik. [...] Az ilyen szerzetesről azt  mondják, hogy a megtartóztató életnek csak az ágát törte le, és megelégedett  vele. 
      Az is előfordul,  szerzetesek, hogy egy tisztes családból származó ifjú hitbuzgalomtól indíttatva  otthonából az otthontalanságba távozik, [...] erénye tökéletessége elégedetté  teszi, de nem teszi önhitté, erénye tökéletessége alapján nem tartja saját  magát nagyra, nem nézi le a többieket, erénye tökéletessége nem teszi  figyelmetlenné, könnyelművé és hanyaggá, és gondos igyekezete az elmélyedés  tökéletességére juttatja. Elmélyedése tökéletessége elégedetté és egyben  önhitté teszi, [...] figyelmetlenné, könnyelművé és hanyaggá teszi, és  hanyagsága következtében megreked a szenvedésben. 
      Úgy van ez, szerzetesek,  mint hogyha egy ember, akinek keményfára van szüksége, [...] letör egy darab  kérget, gondolva, hogy keményfa, és azzal távozik. [...] Az ilyen szerzetesről  azt mondják, hogy a megtartóztató életnek csak a kérgét törte le, és  megelégedett vele. 
      Az is előfordul,  szerzetesek, hogy egy tisztes családból származó ifjú hitbuzgalomtól indíttatva  otthonából az otthontalanságba távozik, [...] elmélyedése tökéletessége elégedetté  teszi, de nem teszi önhitté, elmélyedésének tökéletessége alapján nem tartja  saját magát nagyra, nem nézi le a többieket, elmélyedésének tökéletessége nem  teszi figyelmetlenné, könnyelművé és hanyaggá, és gondos igyekezete a tudás  megismeréséhez juttatja. A tudás megismerése elégedetté és egyben önhitté  teszi, figyelmetlenné, könnyelművé és hanyaggá teszi, és hanyagsága  következtében megreked a szenvedésben. 
      Úgy van ez, szerzetesek,  mint hogyha egy ember, akinek keményfára van szüksége, [...] letör egy darab  vékonyabb fát, gondolva, hogy  keményfa, és azzal távozik. [...] Az ilyen szerzetesről  azt mondják, hogy a megtartóztató életnek csak a vékonyát törte le, és  megelégedett vele. 
      Az is előfordul,  szerzetesek, hogy egy tisztes családból származó ifjú hitbuzgalomtól indíttatva  otthonából az otthontalanságba távozik, [...] a tudás megismerése elégedetté  teszi, de nem teszi önhitté, a tudás megismerése alapján nem tartja saját magát  nagyra, nem nézi le a többieket, a tudás megismerése nem teszi figyelmetlenné,  könnyelművé és hanyaggá, és gondos igyekezete időleges megváltáshoz juttatja.  Előfordul azonban, hogy ez a szerzetes újra elveszíti az időleges megváltást. 
      Úgy van ez, szerzetesek,  mint hogyha egy ember, akinek keményfára van szüksége, keményfát szeretne  találni, keményfa keresésére indul, és meglát egy keményfa törzsű, terebélyes  fát, és kivágja a törzs keményét, és azzal távozik, tudva, hogy keményfa. Egy  jó szemű ember meglátja, s magában így szól: “Ez az ember nyilván ismeri a  törzset, ismeri a fa vékonyabb részét, ismeri a kérget, ismeri az ágat, ismeri  a leveles hajtást. Így történhetett, hogy amikor keményfára volt szüksége,  keményfát szeretett volna találni, keményfa keresésére indult, és meglátott egy  keményfa törzsű, terebélyes fát, akkor kivágta a törzs keményét, és azzal  távozott, tudva, hogy keményfa. És azt, amihez keményfára volt szüksége, el is  tudja készíteni belőle.” 
      És az is előfordul,  szerzetesek, hogy egy tisztes családból származó ifjú hitbuzgalomtól indíttatva  otthonából az otthontalanságba távozik. “Elborít a születés, öregség, halál,  bánat, keserűség, szenvedés, fájdalom, kín; elmerültem a szenvedésben,  elsüllyedtem a szenvedésben. Bárcsak végét tudnám vetni ennek az egész  szenvedésözönnek!” Ezzel a gondolattal remeteségbe vonul, és mint ilyen,  alamizsnát, megbecsülést és tiszteletet élvez. Az alamizsna, megbecsülés és  tisztelet nem teszi elégedetté és önhitté; az alamizsna, megbecsülés és  tisztelet alapján nem tartja saját magát nagyra, nem nézi le a többieket; az  alamizsna, megbecsülés és tisztelet nem teszi figyelmetlenné, könnyelművé és  hanyaggá, és gondos igyekezete az erény tökéletességére juttatja. Erénye  tökéletessége elégedetté teszi, de nem teszi önhitté; erénye tökéletessége  alapján nem tartja saját magát nagyra, nem nézi le a többieket; erénye  tökéletessége nem teszi figyelmetlenné, könnyelművé és hanyaggá, és gondos  igyekezete az elmélyedés tökéletességére juttatja. Az elmélyedés tökéletessége  elégedetté teszi, de nem teszi önhitté; elmélyedésének tökéletessége alapján  nem tartja saját magát nagyra, nem nézi le a többieket; elmélyedésének  tökéletessége nem teszi figyelmetlenné, könnyelművé és hanyaggá, és gondos  igyekezete a tudás megismeréséhez juttatja. A tudás megismerése elégedetté  teszi, de nem teszi önhitté; a tudás megismerése alapján nem tartja saját magát  nagyra, nem nézi le a többieket; a tudás megismerése nem teszi figyelmetlenné,  könnyelművé és hanyaggá, és gondos igyekezete időtlen megváltáshoz juttatja. Az  pedig, szerzetesek, lehetetlen és nem történhetik meg, hogy ez a szerzetes újra  elveszítse az időtlen megváltást. 
      Így tehát, szerzetesek,  a megtartóztató élet haszna nem az alamizsna, megbecsülés és tisztelet, nem az  erény tökéletessége, nem az elmélyedés tökéletessége, nem a tudás megismerése.  Az elme végleges megváltása a megtartóztató élet célja, a megtartóztató élet  lényege, a megtartóztató élet értelme. 
    Így beszélt a Magasztos.  A szerzetesek örömmel és elégedetten hallgatták a Magasztos szavait.  |