ÉLETELVEK 
        [MN 45.]
            
      Így hallottam. 
      Egy alkalommal a  Magasztos Szávatthi mellett, a Dzsétavana-ligetben, Anáthapindika kertjében  tartózkodott. Itt a Magasztos a szerzetesekhez fordult: 
      - Szerzetesek! 
      - Hallgatjuk, urunk -  válaszolták a szerzetesek tisztelettudóan a Magasztosnak. A Magasztos így  beszélt: 
      - Szerzetesek, négyféle  életelv létezik. Mi ez a négy? 
      Van olyan életelv, amely  a jelenben boldogít, a jövőben szenvedést okoz. Van olyan életelv, amely a  jelenben is szenvedéssel jár, a jövőben is szenvedést okoz. Van olyan életelv,  amely a jelenben szenvedéssel jár, a jövőben boldogságot okoz. Van olyan  életelv, amely a jelenben is boldogít, a jövőben is boldogságot okoz. 
       Melyik az az életelv,  amely a jelenben boldogít, a jövőben szenvedést okoz. Vannak olyan remeték és  papok, akik ezt hirdetik, ezt vallják: “Az élvezet nem bűn.” Elmerülnek az  élvezetekben, felkötött hajú apácák társaságában szórakoznak, és így beszélnek:  “Ugyan miért mondják azok a tiszteletreméltó remeték és papok, hogy át kell  látni az élvezeteken, miért hirdetik a lemondást az élvezetekről, jövendőbeli  veszedelmet sejtve az élvezetekben? Hiszen öröm ezt a fiatal, hajlékony, pihés  apácát megölelni!” Így beszélnek, és elmerülnek az élvezetekben. Ha elmerültek  az élvezetekben, testük pusztulása után, haláluk után mélyre buknak, rossz  útra, nyomorúságba, pokolba kerülnek. Ott fájdalmas, keserves, kínos gyötrelmeket  szenvednek. Ekkor így szólnak: “Azok a tiszteletreméltó remeték és papok ezért  mondják hát, hogy át kell látni az élvezeteken, ezért hirdetik a lemondást az  élvezetekről, ezt a jövendőbeli veszedelmet sejtik az élvezetekben! Íme, mi  most az élvezetek miatt, az élvezetek következtében fájdalmas, keserves, kínzó  gyötrelmeket szenvedünk.” 
      Olyan ez, szerzetesek,  mint hogyha a nyár utolsó hónapjában egy élősdi folyondár megérlelné termését,  és magja egy szálafa tövébe hullana. Ekkor a szálafán lakozó szellem aggodalmában,  ijedtében rémületbe esik. Azonban a szálafán lakozó szellem barátai és  ismerősei, rokonai és hozzátartozói, a liget istenei, az erdei istenségek, a  fák istenei, a bokrok, cserjék, füvek istenei összegyűlnek, köréje gyűlnek, és  így nyugtatgatják: 
      - Ne félj, kedvesem! Ne  félj, kedvesem! Lehetséges, hogy ezt a folyondármagot egy páva bekapja, vagy  egy őz megeszi, vagy erdőtűz elégeti, vagy favágók felszedik, vagy hangyák  elviszik, vagy lehet, hogy nem csírázik ki. 
      Ám a folyondár magját  nem kapta be páva, nem ette meg őz, nem égette el erdőtűz, nem szedték fel  favágók, nem vitték el hangyák, és kicsírázott. Az esős évszak záporaitól  kihajtott, a hajtás megerősödött, fiatal, hajlékony, pihés, lenge folyondár  lett belőle, és felkapaszkodott a szálafára. Ekkor a szálafán lakozó szellem  így gondolkozott: 
      - Miért is nyugtatgattak  összegyűlve, körém gyűlve kedves barátaim és ismerőseim, rokonaim és  hozzátartozóim, a liget istenei, az erdei istenségek, a fák istenei, a bokrok,  cserjék, füvek istenei, jövendőbeli veszedelmet sejtve a folyondármagban: “Ne  félj, kedvesem! Ne félj, kedvesem! Lehetséges, hogy ezt a folyondármagot egy  páva bekapja, vagy egy őz megeszi, vagy erdőtűz elégeti, vagy favágók  felszedik, vagy hangyák elviszik, vagy lehet, hogy nem csírázik ki”? Hiszen  öröm ezt a fiatal, hajlékony, pihés, lenge folyondárt megölelni! 
      Az azonban körülfonja a  szálafát, körülfonja, és fent elterebélyesedik rajta, elterebélyesedik rajta,  és sűrűn behálózza, sűrűn behálózza, és a szálafa hatalmas törzsét  kiszikkasztja. Ekkor a szálafán lakozó szellem észbe kap: 
      - Hát ezért  nyugtatgattak összegyűlve, körém gyűlve kedves barátaim és ismerőseim, rokonaim  és hozzátartozóim, a liget istenei, az erdei istenségek, a fák istenei, a  bokrok, cserjék, füvek istenei, jövendőbeli veszedelmet sejtve a  folyondármagban! [...Stb.] Íme, én most a folyondármag miatt fájdalmas,  keserves, kínzó gyötrelmeket szenvedek! 
      Ugyanígy vannak azok a  remeték és papok, akik ezt hirdetik, ezt vallják: “Az élvezet nem bűn”, és  elmerülnek az élvezetekben, felkötött hajú apácák társaságában szórakoznak [...stb.].  Erről az életelvről mondják, szerzetesek, hogy a jelenben boldogít, a jövőben  szenvedést okoz.  
      Melyik az az életelv,  amely a jelenben is szenvedéssel jár, a jövőben is szenvedést okoz? Vannak  meztelenül járó remeték, akik rendszertelen életet élnek, kezüket nyelvükkel  tisztogatják, nem fogadnak el meghívást, marasztalást, adományt, felajánlást,  megvendégelést. Nem fogadnak el semmit kettesben étkezőktől, terhes asszonytól,  szoptatós anyától, férfitól jövő nőtől, vagy onnét, ahol kutya van a közelben,  ahol legyek röpdösnek. Nem esznek halat, húst, nem isznak bort, pálinkát.  Egyetlen házba térnek be alamizsnáért, és egy marokkal fogadnak el; két házba  térnek be alamizsnáért, és két marokkal fogadnak el; [...] hét házba térnek be  alamizsnáért, és hét marokkal fogadnak el. Egyetlen hívő adományaiból élnek,  két hívő adományaiból élnek [...] hét hívő adományaiból élnek. Napjában egyszer  esznek, másodnaponként esznek, [...] hetednaponként esznek, félhavi  böjtölésig menő, szigorú önmegtartóztatást folytatnak. Vadnövényekkel  táplálkoznak, kölessel, rizzsel, gabonaszemekkel, szittyóval, növények  szárával és nedvével táplálkoznak, szézámmaggal, fűvel, tehéntrágyával,  gyökerekkel, bogyókkal, hullott gyümölccsel táplálkoznak. Kendervászon ruhába  öltöznek, darócruhába öltöznek, hullákról lehúzott leplekbe öltöznek,  szemétdombról felszedett rongyokba öltöznek, faháncs ruhába öltöznek,  antilopbőrbe öltöznek, sásfonattal övezik magukat, hánccsal övezik magukat,  fakéreggel övezik magukat, emberhajból szőtt köntöst viselnek, lószőrből szőtt  köntöst viselnek, bagolyszárnyat öltenek magukra. Kitépik hajukat és  szakállukat a haj- és szakállkitépés szertartása szerint. Mozdulatlanul állnak,  lemondanak az ülésről, sarkukon guggolnak a sarkon guggolás szertartása szerint.  Töviságyon feküsznek, tüskéken készítenek fekhelyet maguknak, minden este  harmadszor is szertartásosan megmerítkeznek vízben. Így különböző módokon  tesznek eleget a test gyötrése és sanyargatása szertartásának. Testük  pusztulása után, haláluk után mélyre buknak, rossz útra, nyomorúságba, pokolba  kerülnek. Erről az életelvről mondják, szerzetesek, hogy a jelenben is  szenvedéssel jár, a jövőben is szenvedést okoz. 
      Melyik az az életelv,  amely a jelenben szenvedéssel jár, a jövőben boldogságot okoz? Vannak olyanok,  akik természetüktől fogva vad szenvedélyek rabjai, és szenvedélyük állandó  szenvedést és bánatot okoz nekik. Természetüktől fogva vad gyűlölet rabjai, és  gyűlöletük állandó szenvedést és bánatot okoz nekik. Természetüktől fogva vad  tévelygések rabjai, és tévelygésük állandó szenvedést és bánatot okoz nekik. Ők  azonban, bár kínlódva és szenvedve, bár könnyes arccal és jajgatva, de erényes,  tiszta, önmegtartóztató életmódot folytatnak. Testük pusztulása után, haláluk  után jó útra, égi világba kerülnek. Erről az életelvről mondják, szerzetesek,  hogy a jelenben szenvedéssel jár, a jövőben boldogságot okoz. 
      Melyik az  az életelv, amely a jelenben is boldogít, a jövőben is boldogságot okoz? Vannak  olyanok, akik természetüktől fogva mentesek a vad szenvedélyektől, és nem okoz  nekik állandó szenvedést és bánatot a szenvedély. Természetüktől fogva mentesek  a vad gyűlölettől, és nem okoz nekik állandó szenvedést és bánatot a gyűlölet.  Természetüktől fogva mentesek a vad tévelygésektől, és nem okoz nekik állandó szenvedést  és bánatot a tévelygés. Minden vágytól távol, minden bajtól távol, e  távolmaradásuk szülte, elmélkedve elgondolkozó, boldog örömben az első révület  állapotába jutnak. Majd az elmélkedést és gondolkozást feladva, elérik a belső  nyugalmat, az elmélkedés és gondolkozás nélküli, feloldódásból fakadó, boldog  örömet: a második révület állapotába jutnak. Majd az örömről is lemondva,  egykedvűen, az emlékezést és tudatot összpontosítva azt a boldogságot érzik  testükben, amelyről az igaz emberek ezt mondják: “Az egykedvűen emlékező  boldogan él”: a harmadik révület állapotába jutnak. Majd a boldogságon túljutva  és a szenvedésen túljutva, az egykori vidámság és bánat megsemmisítése után  elérik a szenvedés nélküli, boldogság nélküli, egykedvű és tiszta emlékezést: a  negyedik révület állapotába jutnak. Testük pusztulása után, haláluk után jó  útra, égi világba kerülnek. Erről az életelvről mondják, szerzetesek, hogy a  jelenben is boldogít, a jövőben is boldogságot okoz. 
      Íme, szerzetesek, ez a  négy életelv létezik. 
      Így beszélt a Magasztos.  A szerzetesek örömmel és elégedetten hallgatták a Magasztos szavait. 
       |